pc
Marco Polo w akcji. Innowacyjny dok od kilku miesięcy pracuje u wybrzeży Marsylii. Jednostka ze stoczni CRIST w Gdyni przeznaczona jest do budowy nowoczesnego osiedla, które zwiększy powierzchnię Księstwa Monako o 6 ha. Odbiorca doku, francuski armator Bouygues Travaux Publics, pokazał, jak przebiegają prace.
Budowa innowacyjnego doku trwała w Gdyni prawie rok. Marco Polo ma 56,4 m długości, 49,3 m szerokości i 25,5 m wysokości do górnego pokładu, a jego masa netto to ponad 3 000 t. Dok wyposażony jest w dwa agregaty CATERPILLAR C32 Acert. Każdy z nich ma 12-cylindrowy silnik w systemie V 874 kW, przy 1 500 obr./min i pojemności 32 l. Urządzenia te są odpowiedzialne za zasilanie doku.
Wyposażona we własny napęd konstrukcja może się przemieszczać, tak by każdy element został zamocowany pod wodą z największą precyzją.
Innowacyjny system balastowy i pomiarowy zapewnia m.in. ciągłe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w trakcie wykonywanych prac oraz ochronę przed wiatrem, falami i prądami morskimi. Dodatkowo na jednostce zainstalowane zostały maszty do podawania betonu oraz dźwigi.
Marco Polo zakotwiczony jest w Marsylii, skąd gotowe kesony o masie nawet 12 000 t trafiają do Monako. Zwiększona linia brzegowa Księstwa będzie przeznaczona na nowoczesne osiedle, specjalnie zaprojektowane tereny zielone, parking oraz budynki użyteczności publicznej.
Przedstawiciele stoczni CRIST umowę na udział w międzynarodowym projekcie „Extension en mer de Monaco” podpisali 2 września 2016 roku, stępka pod budowę doku natomiast położona została dwa miesiące później. Certyfikat jej położenia podpisali przedstawiciele firm DNV-GL, Bouygues Travaux Publics oraz CRIST S.A.
W zaledwie 9 tygodni do CRIST oraz Biura Projektowego STOGDA przekazano do produkcji 1 376 ton materiału. Prace budowlane odbywały się równolegle z wyposażaniem jednostki. Do stoczni CRIST należało opracowanie projektu jednostki, jej budowa oraz sprawdzenie działania.
CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestoośmioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
Zielona energia z Bałtyku wzmocni polską gospodarkę
Rosja się targuje: odblokowanie ukraińskich portów za zrewidowanie sankcji
Transporty masowe płynów w większym rozmiarze - Hillebrand wprowadza nowy flexitank XL
Porty morskie Bałtyku i Morza Północnego ożywi Incone60. Stepnica, Władysławowo i Elbląg na morskim szlaku
Stena Line: pierwsza kobieta na stanowisku kapitana
Babcock nagrodzony 10-letnim kontraktem na obsługę dokowania lotniskowców typu HMS Queen Elizabeth
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 33875,00 $ | tona | -0,07% | 19 maj |
Cynk | 3647,00 $ | tona | 0,03% | 19 maj |
Aluminium | 2825,00 $ | tona | -0,67% | 19 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |