Z pomiarów dokonanych w porcie Goteborg wynika, że emisja siarki ze statków zawijających do portu spadła o 80% od dnia wejścia w życie dyrektywy siarkowej.
Przypominamy, że dyrektywa siarkowa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku i narzuciła armatorom ograniczenie zawartości siarki w paliwach stosowanych z 1% od 0,1%. Pomiary wskazują obecnie, że emisja siarki w pocie w Goteborgu spadła o 80%. Badania zostały przeprowadzone dzięki użyciu urządzenia zwanego „snifferem” zlokalizowanego w twierdzy Älvsborg, na torze wodnym prowadzącym do portu. „Sniffer” został opracowany przez Chalmers University of Technology przy wsparciu Szwedzkiej Agencji Ochrony Środowiska i Zarządu Portu Goteborg. „Sniffer” mierzy poziom siarki i dwutlenku węgla w emitowanych gazach, a tym samym pokazuje stosowaną zawartość siarki w paliwie.
W ciągu kilku pierwszych tygodni po wejściu w życie dyrektywy siarkowej, badanie zostało przeprowadzone na około 200 statkach. Port Goteborg szacuje się, że 80% jednostek spełniło wymogi dyrektywy siarkowej, podczas gdy 20% statków przekroczyło normy.
Edvard Molitor, Starszy Menadżer ds. Środowiska w porcie w Goteborgu uważa, że nowe przepisy odniosły bardzo dobry wpływ, ponieważ poziom emisji siarki spada. Jednocześnie widzi on ryzyko w systemie kontroli statków. Zdaniem Edvarda Molitora przemysł morski ma powody, żeby objawiać się poważnego zakłócenia zasad konkurencji przez mniejsze przedsiębiorstwa żeglugowe, które nie będą stosować się do dyrektywy siarkowej.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania