pc
Flisacy z Ulanowa na Podkarpaciu, którzy pokonali tratwą siedmiusetkilometrową trasę biegnącą Sanem i Wisłą, dotrą dziś do Gdańska. Przy nabrzeżu Ołowianki w imieniu gdańszczan przywita ich zastępca prezydenta Aleksandra Dulkiewicz.
Bractwo Flisackie pw. św. Barbary w Ulanowie w ramach obchodów Roku Rzeki Wisły zorganizowało flis na trasie Ulanów-Gdańsk. Uczestnicy wyprawy odwiedzili po drodze 28 portów, podróżując tradycyjną historyczną tratwą o długości ok. 70 metrów zbudowaną przez retmanów i flisaków tradycyjnymi narzędziami. Również atmosfera na tratwie nawiązuje do dawnej flisackiej tradycji: gwara, nazewnictwo, pieśni, stroje, zwyczaje, obrzędy, a nawet potrawy są dokładnie takie, jak przed wiekami. Załoga tratwy liczy osiem osób, wyprawą kieruje retman Mieczysław Łabędzki.
– W XVII i XVIII stuleciu Ulanów słynął jako ważny port rzeczny dla Rzeczpospolitej. To stąd drewno oraz zboża z południowo-wschodniej Polski ruszały drogą wodną aż do Warszawy, Torunia i Gdańska. W tych czasach miasteczko nosiło nawet przydomek „Mały Gdańsk”. Dlatego tegoroczny flis to wydarzenie o ogromnym znaczeniu dla pamięci o naszej historii, korzeniach oraz tradycji – twierdzi retman.
Flisacy zabiegają o wpisanie na Światową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. W czasie flisu powstaje dokumentacja fotograficzna, która im w tym pomoże.
We wtorek, po trwającej prawie dwa miesiące podróży, flisacy mają dotrzeć do celu. Swoją tratwą zacumują przy nabrzeżu wyspy Ołowianki – tuż obok flagowego żaglowca Gdańska STS Generał Zaruski. W imieniu gdańszczan przywita ich na mecie zastępca prezydenta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Tratwa z flisakami dotrze na Motławę i zacumuje przy żaglowcu tuż po godz. 16.00.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody