• <

Wyspa Sobieszewska. Robotnicy na rzece, budowa mostu ruszyła na dobre

Kamila Grzenkowska/www.gdansk.pl

01.02.2017 10:31 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wyspa Sobieszewska. Robotnicy na rzece, budowa mostu ruszyła na dobre
Wyspa Sobieszewska. Robotnicy na rzece, budowa mostu ruszyła na dobre - GospodarkaMorska.pl

Po badaniu dna rzeki i rozbiórce opuszczonych budynków gospodarczych przyszedł czas na pierwsze prace budowlane. W minionym tygodniu na Martwej Wiśle rozpoczęto umacnianie brzegów.

Mieszkańcy wyspy od dłuższego czasu wyczekiwali już robotników, którzy będą właśnie tutaj budować kolejny gdański most. W ostatnich tygodniach prowadzono różnorakie prace przygotowawcze, a kilka dni temu na rzece pojawiły się barki, na których ustawiono ciężki sprzęt. Tym samym rozpoczęto prace związane ze wzmacnianiem brzegów Martwej Wisły. Potrwają one co najmniej dwa tygodnie.

– Od strony Gminy Pruszcz Gdański wykonawca robót przystąpił do wykonywania ścianki szczelnej. Wibromłot, czyli urządzenie służące do pogrążania ścianek szczelnych, ustawiony został na zacumowanych przy nabrzeżu barkach – mówi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje inwestycję.

Po umocnieniu nabrzeży rozpoczną się prace palowe, a więc posadowienie fundamentów pod przyszły wiadukt.

W zeszłym tygodniu zakończyły się rozbiórki opuszczonych budynków gospodarczych, które znajdowały się na terenie planowanej inwestycji.

W ich miejscu przebiegać będzie nowy układ drogowy. Jego budowa rozpocznie się jeszcze w lutym br. Jak zapewnia wykonawca, najbardziej uciążliwe etapy budowy, a więc te, które wymuszać będą m.in. zmiany w organizacji ruchu w tym miejscu, zostaną wykonane jeszcze przed wakacjami.

Równolegle do prac wykonywanych na rzece, wytwarzana będzie konstrukcja stalowa obiektu. Jej elementy powinny pojawić się na nabrzeżu w miesiącach letnich. Zostaną zmontowane na miejscu.

Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską stanowić będzie część drogi wojewódzkiej nr 501. Zastąpi on przestarzały most pontonowy, który utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale i licznym żeglarzom.

Długość samego obiektu wynosić będzie 173 metry, a ze skrzydłami – 181,5 m.

Wszelkie łodzie i łódki bez problemu będą się mijać przy obiekcie – światło poziome przęsła żeglownego, z uwzględnieniem prowadnic, wynosić będzie 50 metrów, natomiast światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania: 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metrów ponad poziom wody średniej.

Czas otwierania obu przęseł to 120 sekund.

Poza wiaduktem i nową, prawie 1-kilometrową drogą, powstanie budynek służący do obsługi mostu. Zaplanowano też m.in. przebudowę skrzyżowania ulic Nadwiślańskiej-Turystycznej i Drogi Wojewódzkiej 501 oraz przebudowę skrzyżowania ulic Sobieszewskiej-Łąkowej-Piaskowej.

Budowa mostu ma służyć czterem celom. Przede wszystkim poprawić jakość życia mieszkańców województwa, miasta i gminy. Poza tym powinna przyczynić się do rozwoju turystyki oraz usług na terenie Wyspy Sobieszewskiej. Ma ona też usprawnić komunikację między lądem a wyspą, a także zapewnić sprawną organizację w 2023 r. Światowego Zjazdu Skautów Jamboree, o którą walczy obecnie Gdańsk.

Zwycięzcą przetargu na budowę tego mostu zostało konsorcjum firm: lider – Metrostav a.s., partner – Vistal Gdynia S.A. oraz partner – Vistal Infrastructure Sp. z o.o. Koszt inwestycji to 57 112 606,97 zł.

Budowa mostu powinna zakończyć się w 2017 r. Na pierwszy kwartał 2018 r. zaplanowano procedurę odbiorową inwestycji.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.