Kamila Grzenkowska/www.gdansk.pl
Po badaniu dna rzeki i rozbiórce opuszczonych budynków gospodarczych przyszedł czas na pierwsze prace budowlane. W minionym tygodniu na Martwej Wiśle rozpoczęto umacnianie brzegów.
Mieszkańcy wyspy od dłuższego czasu wyczekiwali już robotników, którzy będą właśnie tutaj budować kolejny gdański most. W ostatnich tygodniach prowadzono różnorakie prace przygotowawcze, a kilka dni temu na rzece pojawiły się barki, na których ustawiono ciężki sprzęt. Tym samym rozpoczęto prace związane ze wzmacnianiem brzegów Martwej Wisły. Potrwają one co najmniej dwa tygodnie.
– Od strony Gminy Pruszcz Gdański wykonawca robót przystąpił do wykonywania ścianki szczelnej. Wibromłot, czyli urządzenie służące do pogrążania ścianek szczelnych, ustawiony został na zacumowanych przy nabrzeżu barkach – mówi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje inwestycję.
Po umocnieniu nabrzeży rozpoczną się prace palowe, a więc posadowienie fundamentów pod przyszły wiadukt.
W zeszłym tygodniu zakończyły się rozbiórki opuszczonych budynków gospodarczych, które znajdowały się na terenie planowanej inwestycji.
W ich miejscu przebiegać będzie nowy układ drogowy. Jego budowa rozpocznie się jeszcze w lutym br. Jak zapewnia wykonawca, najbardziej uciążliwe etapy budowy, a więc te, które wymuszać będą m.in. zmiany w organizacji ruchu w tym miejscu, zostaną wykonane jeszcze przed wakacjami.
Równolegle do prac wykonywanych na rzece, wytwarzana będzie konstrukcja stalowa obiektu. Jej elementy powinny pojawić się na nabrzeżu w miesiącach letnich. Zostaną zmontowane na miejscu.
Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską stanowić będzie część drogi wojewódzkiej nr 501. Zastąpi on przestarzały most pontonowy, który utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale i licznym żeglarzom.
Długość samego obiektu wynosić będzie 173 metry, a ze skrzydłami – 181,5 m.
Wszelkie łodzie i łódki bez problemu będą się mijać przy obiekcie – światło poziome przęsła żeglownego, z uwzględnieniem prowadnic, wynosić będzie 50 metrów, natomiast światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania: 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metrów ponad poziom wody średniej.
Czas otwierania obu przęseł to 120 sekund.
Poza wiaduktem i nową, prawie 1-kilometrową drogą, powstanie budynek służący do obsługi mostu. Zaplanowano też m.in. przebudowę skrzyżowania ulic Nadwiślańskiej-Turystycznej i Drogi Wojewódzkiej 501 oraz przebudowę skrzyżowania ulic Sobieszewskiej-Łąkowej-Piaskowej.
Budowa mostu ma służyć czterem celom. Przede wszystkim poprawić jakość życia mieszkańców województwa, miasta i gminy. Poza tym powinna przyczynić się do rozwoju turystyki oraz usług na terenie Wyspy Sobieszewskiej. Ma ona też usprawnić komunikację między lądem a wyspą, a także zapewnić sprawną organizację w 2023 r. Światowego Zjazdu Skautów Jamboree, o którą walczy obecnie Gdańsk.
Zwycięzcą przetargu na budowę tego mostu zostało konsorcjum firm: lider – Metrostav a.s., partner – Vistal Gdynia S.A. oraz partner – Vistal Infrastructure Sp. z o.o. Koszt inwestycji to 57 112 606,97 zł.
Budowa mostu powinna zakończyć się w 2017 r. Na pierwszy kwartał 2018 r. zaplanowano procedurę odbiorową inwestycji.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych