• <
bulk_cargo_port_szczecin

Wizyta ministra Gróbarczyka w PGE Eksploatacja

28.03.2017 15:45 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Wizyta ministra Gróbarczyka w PGE Eksploatacja - GospodarkaMorska.pl

Wczoraj (28.03)  z roboczą wizytą w PGE Eksploatacja zagościł Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej. Spotkał się także z pracownikami portu.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2014 r. wiążące oferty na kupno PGE złożyli: Mariner Capital Limited z Malty i konsorcjum Węglokoksu z PKP Cargo. Do kolejnego etapu przeszedł tylko Mariner - zaoferował więcej, a jedynym kryterium była cena. W listopadzie - jak poinformował zarząd portu - osiągnięto porozumienie. Według przedstawicieli Marinera podpisano wówczas umowę przedwstępną. Maltańczycy oferowali za PGE ok. 80 mln zł i zadeklarowali inwestycje w spółkę sięgające 25 mln euro. Podpisali też porozumienie z załogą dotyczące pakietu socjalnego. Zgodę na transakcję wydał UOKiK, a inwestor zdeponował pieniądze za udziały na koncie powierniczym.

Zawarcie transakcji wyglądało na formalność - do czasu, kiedy swoje krytyczne uwagi zgłosiło konsorcjum Węglokoksu i PKP Cargo. Spółki zwróciły uwagę, że ich oferta została odrzucona bez negocjacji. W lutym wiceprzewodnicząca rady nadzorczej Ewa Pawlak wyjaśniała, że w ocenie przedstawicieli skarbu umowa nie zapewnia gwarancji, że Mariner dokona inwestycji i będzie realizował strategię rozwoju spółki. Dodała, że w umowie powinien znaleźć się zapis gwarantujący, iż "wyłoniony kontrahent i jego struktura kapitału pozostanie pod kontrolą podmiotów z siedzibą w państwach członkowskich albo skupionych wokół WTO (Światowej Organizacji Handlu)".

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk w lipcu 2015 roku rozpoczął nowy proces sprzedaży terminala, kończąc tym samym poprzednie negocjacje. Z tą decyzją nie zgodziła się Mariner Capital Limited. Maltańska spółka do tego momentu miała bowiem wyłączność na negocjacje. Ich zdaniem proces sprzedaży został rozstrzygnięty na ich korzyść, więc decyzja ZMPG była dla nich nie do przyjęcia. Z tego powodu sprawa trafiła do sądu. Sprawa trwa, blokuje wszelkie decyzje inwestycyjne i prywatyzacyjne, co negatywnie odbija się na kondycji spółki.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.