• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W. Brytania/ Media: szef MSZ chce mostu do Francji przez kanał La Manche

dk

19.01.2018 09:10 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W. Brytania/ Media: szef MSZ chce mostu do Francji przez kanał La Manche

Partnerzy portalu

W. Brytania/ Media: szef MSZ chce mostu do Francji przez kanał La Manche - GospodarkaMorska.pl

Minister spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii Boris Johnson zasugerował podczas czwartkowych konsultacji brytyjsko-francuskich wybudowanie mostu do Francji przez kanał La Manche - poinformowały w piątek dzienniki "The Times" i "The Telegraph".

Podczas spotkania Johnsona z jego francuskim odpowiednikiem Jean-Yves'em Le Drianem obaj ministrowie mieli porozumieć się w sprawie powołania komisji eksperckiej, która zajęłaby się analizą możliwych wspólnych projektów infrastrukturalnych, w tym ewentualnego mostu.

Według źródeł szef brytyjskiej dyplomacji miał przekonywać, że to "kuriozalne", iż oba kraje połączone są jedynie torami kolejowymi obsługującymi połączenie Eurostar, a francuski prezydent Emmanuel Macron miał być z kolei entuzjastycznie nastawiony do pomysłu, mówiąc "zgoda, zróbmy to".

Kanał La Manche ma w najwęższym miejscu około 32 km szerokości i znaczną różnicę poziomów po obu stronach, co wymagałoby zbudowania jednego z najbardziej skomplikowanych mostów na świecie. Obecnie najdłuższy most na świecie Danyang-Kunshan znajduje się w Chinach i ma ponad 164 km.

Profesor architektury z Uniwersytetu w Liverpoolu Alan Dunlop ostrzegł w rozmowie z "Timesem", że inwestycja mogłaby naruszyć "jeden z najczęściej używanych szlaków transportowych na świecie". "Byłoby łatwiej i taniej przesunąć Francję nieco bliżej" - zakpił naukowiec.

Ostrzej pomysł skomentował architekt Ian Ritchie z brytyjskiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknej, który przypomniał niepowodzenie poprzedniego projektu zakładającego budowę mostu - wymyślonego przez Johnsona mostu-ogrodu na Tamizie w Londynie, na którego przygotowania do momentu ostatecznej rezygnacji z inwestycji wydano blisko 50 milionów funtów.

Ritchie ocenił, że wyciągając wnioski z poprzedniej inicjatywy, nie należy dopuścić do "prowadzenia polityki zagranicznej za pomocą budowania mostów". "Trzeba odsunąć tego bufona od kwestii środowiskowych i kanału La Manche, zostawiając ryby w świętym spokoju" - dodał.

W czwartek w ramach brytyjsko-francuskich konsultacji rządowych z wizytą w Wielkiej Brytanii przebywał prezydent Macron i czołowi ministrowie jego rządu.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.