• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ustawa regulująca czas pracy na statkach żeglugi śródlądowej z podpisem prezydenta

16.05.2017 11:01 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ustawa regulująca czas pracy na statkach żeglugi śródlądowej z podpisem prezydenta

Partnerzy portalu

Ustawa regulująca czas pracy na statkach żeglugi śródlądowej z podpisem prezydenta - GospodarkaMorska.pl

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę regulującą czas pracy na statkach żeglugi śródlądowej – poinformowała we wtorek Kancelaria Prezydenta. Rządowa ustawa zakłada, że pozostawanie w gotowości do wykonywania pracy na statku będzie wliczane do czasu pracy.

Ustawa ma na celu wdrożenie do polskiego prawa przepisów dyrektywy unijnej.

Według nowych przepisów, pozostawanie w gotowości do wykonywania pracy na statku żeglugi śródlądowej będzie wliczane do czasu pracy. Chodzi o czas np. podczas postoju statku w związku z nieplanowanymi pracami konserwacyjnymi i remontami, w trakcie oczekiwania statku na śluzowanie oraz załadunek lub rozładunek. Jak wyjaśniali autorzy ustawy, w transporcie śródlądowym czas pracy pracownika na pokładzie nie jest równoznaczny z czasem eksploatacji statku podczas rejsu.

Zgodnie z ustawą "uwzględnienie 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego pozwoli pracodawcom na elastyczne ustalenie harmonogramu pracy dla pracowników".

Ustawa ma obejmować łącznie limity godzin pracy z godzinami nadliczbowymi. Limity czasu pracy obejmują także czas pracy na statku pasażerskim w sezonie oraz czas pracy w porze nocnej. Wskazane limity czasu pracy będą mogły być wydłużone tylko w przypadku wystąpienia tzw. stanów nadzwyczajnych, czyli np. okresów zagrożenia bezpieczeństwa statku i ludzi znajdujących się na jego pokładzie.

Przepisy ustawy nie będą miały zastosowania do samozatrudnionych, czyli osób, które w sposób niezależny i na własny rachunek eksploatują jednostki pływające (w Polsce małe przedsiębiorstwa żeglugowe to często firmy rodzinne, w których większość pracowników korzysta z samozatrudnienia).

Według autorów ustawy zmiany są konieczne, Kodeks pracy nie odpowiada bowiem w pełni potrzebom armatorów oraz pracowników zatrudnionych w sektorze żeglugi śródlądowej i w praktyce jest trudny do zastosowania ze względu na specyfikę pracy.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.