Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. dostrzega nasilony w ostatnich dniach problem uciążliwych zapachów rozprzestrzeniających się w niektórych rejonach naszego miasta, a pochodzących z obszaru składowania w gdyńskim porcie biomasy z grupy Palm Kernel Shell (PKS). Ulatniająca się woń nie stanowi zagrożenia dla otoczenia, wynika z zawilgocenia ładunku podczas transportu i w ciągu najbliższych dni powinna stopniowo zanikać.
Biomasa z grupy Palm Kernel Shell (PKS) to rozdrobnione łupiny z pestek olejowca gwinejskiego. Wysoka wartość energetyczna (przeciętnie 4000 Kcal/kg) oraz niespotykanie niska zawartość popiołu i siarki sprawiły, że od kilku lat PKS robi zawrotną karierę jako wysokiej jakości biopaliwo. Odbiorcą obsługiwanego w gdyńskim porcie ładunku jest Elektrociepłownia Połaniec. PKS jest przeładowywany na terenie portu od dwóch lat i tego typu przykra woń była w tym okresie zjawiskiem incydentalnym, krótkotrwałym, występującym przy niekorzystnych warunkach pogodowych. Bazując na informacji przeładowcy informujemy ,że w przypadku ładunku obsługiwanego przez MTMG Sp. z o.o. niedogodności niemal nie występują, gdyż biomasa kierowana jest do odbiorcy bez jej składowania w obszarze portowym. Obecne składowanie łupin w porcie wynika z awarii zaistniałej w elektrociepłowni i czasowym braku możliwości przyjmowania wagonów z towarem. Zgodnie z „Kartą charakterystyki substancji: Łupin z pestek olejowca gwinejskiego”, przekazanej przez Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o. o., towar ten nie stanowi zagrożenia dla zdrowia ludzi i nie jest substancją toksyczną.
W celu jak najszybszego zminimalizowania uciążliwości zapachowej dla mieszkańców miasta Gdyni, Zarząd ZMPG-a S.A. podjął już działania zmierzające do zmiany sposobu przeładunku – dążąc do eliminacji składowania w porcie. Dodatkowo Zarząd Morskiego Portu Gdynia S. A. zwrócił się do jednostki badawczej - Politechniki Gdańskiej i laboratorium komercyjnego z zapytaniem o możliwość opracowania technologii neutralizacji nieprzyjemnego zapachu z hałd biomasy.
Port gdyński jest miejscem przeładowywania i składowania wielu różnorodnych grup ładunkowych – niektóre z nich nie pozostają obojętne zapachowo. Szczególnie w specyficznych warunkach atmosferycznych mogą powodować uciążliwości dla otoczenia. Zarząd Portu pragnie jednak zapewnić , że wszystkie działania w obszarze portu gdyńskiego prowadzone są z poszanowaniem środowiska naturalnego. Dbając o bieżące dostosowywanie naszych praktyk portowych do jak najlepszych rozwiązań światowych, starannie eliminujemy możliwe negatywne efekty środowiskowe działalności portowej.
Zarząd Spółki
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Zielona energia z Bałtyku wzmocni polską gospodarkę
Rosja się targuje: odblokowanie ukraińskich portów za zrewidowanie sankcji
Transporty masowe płynów w większym rozmiarze - Hillebrand wprowadza nowy flexitank XL
Porty morskie Bałtyku i Morza Północnego ożywi Incone60. Stepnica, Władysławowo i Elbląg na morskim szlaku
Stena Line: pierwsza kobieta na stanowisku kapitana
Babcock nagrodzony 10-letnim kontraktem na obsługę dokowania lotniskowców typu HMS Queen Elizabeth
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 33875,00 $ | tona | -0,07% | 19 maj |
Cynk | 3647,00 $ | tona | 0,03% | 19 maj |
Aluminium | 2825,00 $ | tona | -0,67% | 19 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |