• <
PZT_1100x200_gif_2020

Trzy kluczowe rodzaje statków, które warto obserwować w 2019 roku

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Trzy kluczowe rodzaje statków, które warto obserwować w 2019 roku
Trzy kluczowe rodzaje statków, które warto obserwować w 2019 roku - GospodarkaMorska.pl

PMK

12.12.2018 Źródło: własne

Istnieją trzy główne rodzaje statków, które powinny być uważnie obserwowane w 2019 roku, w oparciu o to, co wydarzyło się w tym roku. Należą do nich masowce capesize, duże gazowce LNG i tankowce średniego zasięgu (MR1) - uważa analityk handlowy VesselsValue, Court Smith.

Masowce capesize

Rynek masowców capesize odnotował zaskakującą zmienność w tym roku, z powodu wojny handlowej pomiędzy USA i Chinami, stwarzającej niepewność rynkową dla nabywców surowców. W rezultacie rynek wpadł w lekki kryzys jesienią, co zakłóciło ogółem silny rok dla masowców.

W trzecim kwartale 2018 roku stawki frachtowe capesize poprawiły się o 52 procent w skali rok do roku, według danych BIMCO. Firmy takie jak GoodBulk i Seanergy Maritime uważają, że rynek capesize, mimo że jest najbardziej zmiennym sektorem transportu towarów masowych, oferuje wysokie zwroty, ale także naraża właścicieli na wysokie ryzyko.
Według Maritime Strategies International (MSI), w czwartym kwartale ceny spotowe masowców capesize mogą wzrosnąć powyżej 25 000 dolarów dziennie, jeśli eksporterzy rud żelaza spełnią planowane cele wysyłki.

Duże gazowce LNG

Smith uważa, że rynek LNG stoi przed bardziej złożoną perspektywą. Globalne pragnienie czystszych paliw stale rośnie, a stawki za wynajem statków pozostają na poziomie 200 tys. dolarów dziennie.

- Ciepła zima w Chinach obniżyła obecny popyt. Długoterminowe perspektywy tego rynku są obiecujące, ale w tym roku najprawdopodobniej osiągnął on już swój szczyt - powiedział.

Całkowita moc produkcyjna nowych zakładów LNG ma wynieść do 2021 roku 91 mln ton rocznie (mtpa). Z czego blisko 50 mtpa nowej produkcji ruszy poza Stanami Zjednoczonymi, co prawdopodobnie zwiększy średnią odległość żeglugi. Z kolei obecny portfel zamówień dla statków LNG powyżej 100 000 m3 (z wyłączeniem FSRU i FLNG) liczy 93 statki, z których 37 jest potencjalnie dostępnych do zakontraktowania.

Tankowce MR1

Rynek MR1 wydaje się pogarszać po poprawie wolumenu ładunków w 2016 roku i stabilnym 2017 roku. Wielkość floty zaczęła się jednak zmniejszać, co może pomóc zrekompensować spadek popytu - powiedział Smith. Jak donosi BIMCO, zarobki dla tankowców wzrosły w listopadzie, a w grudniu mają one pójść jeszcze trochę w górę.

Z kolei armatorzy od sierpnia złożyli osiem zamówień na tankowce MR w południowokoreańskich stoczniach. Szacowany wzrost floty dla tankowców produktowych w tym roku wynosi 2,4% - najniższy poziom od 2012 roku. Ponadto BIMCO prognozuje, że wzrost floty w 2019 roku utrzyma się na tym samym poziomie, przy jednoczesnym spadku dostaw i rozbiórek.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32397,00 $ tona 0,63% 4 maj
 Cynk 2959,00 $ tona 1,89% 4 maj
 Aluminium 2434,00 $ tona -0,45% 4 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.