Minister Skarbu oraz władze spółki podtrzymują obietnicę, że Terminal Naftowy PERN w Gdańsku będzie oddany zgodnie z planem, czyli w ostatnim kwartale br. Prezentacja terminalu podczas budowy zdycydowanie tę obietnicę potwierdza. Wszystko wskazuje, że na początku 2016 roku do nowego terminalu w gdańskim porcie będzie można sprowadzać ropę naftową z całego świata. Projekt ten jest jedynym tego typu rozwiązaniem w Polsce.
- Z zadowoleniem mogę powiedzieć, że budowa Terminalu Naftowego w Gdańsku jest zaawansowana w 67 proc. i wszystko wskazuje na to, że mimo napiętego harmonogramu będzie ukończona zgodnie z planem – z końcem 2015 r. To oznacza, że licząc od uzyskania pozwolenia na budowę, w ciągu 32 miesięcy powstanie kompletny hub morski – odpowiedź na zmianę kierunków dostaw ropy naftowej, rosnącą konkurencję i skomplikowaną sytuację geopolityczną za wschodnią granicą. Hub, który w przyszłości stanie się ważnym elementem naftowego krwioobiegu łączącego Bałtyk z Morzem Śródziemnym – powiedział Włodzimierz Karpiński, Minister Skarbu Państwa podczas swojej dzisiejszej wizyty na terenie budowy.
Budowany terminal jest kolejnym elementem spójnym z polityką bezpieczeństwa energetycznego kraju.
- Mamy jeszcze niespełna trzy kwartały i od 2016 roku jesteśmy w stanie przyjmowiać paliwa z każdego zakątka świata – powiedział Minister Włodzimierz Karpiński - Biorąc pod uwagę skalę tego przedsięwzięcia to jest ono jedyne w swoim rodzaju, nie ma takiego przedsięwzięcia w regionie. Inwestycja gwarantuje import surowców z każdego miejsca na świecie, co radykalnie podnosi bezpieczeństwo energentyczne kraju. Jesteśmy w tej chwili w najlepszej sytuacji jeśli chodzi o uniezależnienie się od kierunku wschodniego – deklarował Minister Karpiński.
Projekt jest jedynym takim przedsięwzięciem w Polsce. Budowa pierwszego w historii kraju Terminalu Naftowego jest w większości realizowana przez polskie firmy: od wyłącznie krajowych biur projektowych, poprzez znaczącą, ponad 70 proc., grupę dostawców do niemal w 100 proc. polskich wykonawców. Łącznie w realizację inwestycji zaangażowanych jest ponad 30 polskich firm, oraz ponad tysiąc pracowników.
- Wiemy jakie znaczenie - szczególnie w dziś - ma ta inwestycja dla Polski, dlatego zrobimy wszystko, żeby została zrealizowana w terminie i stała się ważnym składnikiem rozwoju naszego kraju, regionu i naszej firmy – mówił Marcin Moskalewicz, Prezes Zarządu PERN „Przyjaźń”.
Choć to bardzo skomplikowana pod wieloma względami inwestycja logistyczna jest realizowana w ekspresownym tempie. Terminy mówią same za siebie: prace projektowe nad Terminalem Naftowym w Gdańsku rozpoczęto w kwietniu 2013 roku, budowlane ruszyły w lutym 2014 r., a zakończenie robót jest przewidziane na koniec roku 2015. Oznacza to, że w ciągu 32 miesięcy (łącznie z pracami projektowymi i uzyskaniem pozwolenia na budowę) powstanie kompletny hub morski wyposażony w sześć potężnych zbiorników o poj. 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową (trwa aktualnie podłączenie do ogólnokrajowej sieci rurociągów), oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną AKiP.
Obecnie jest wykonana konstrukcja stalowa wszystkich zbiorników, trwają intensywne prace montażowe przy konstrukcji dachów pływających, oraz przygotowania do rozpoczęcia rozruchu mechanicznego. Prowadzone są też prace wykończeniowe w budynkach: administracyjnym, portierni, stacji trafo, akumulatorowni i pompowni p.poż. Na ukończeniu znajdują się sieci sanitarne i p. poż - wodna, pianowa, sanitarna i kanalizacyjna deszczowo-przemysłowa. Są też ułożone rurociągi zewnętrzne, rozpoczęto montaż rurociągów wewnętrznych i armatury. Budowane są drogi wewnętrzne i ogrodzenie.
Szybka realizacja tej sztandarowej inwestycji PERN „Przyjaźń” to dobra wiadomość zarówno dla krajowej gospodarki jak i całego regionu pomorskiego. Łączny, spodziewany wzrost przychodów wynikający z realizacji projektu Terminalu Naftowego dla Budżetu Państwa oraz spółek położonych w obrębie portu może wynieść od 70 mln do ponad 100 mln PLN rocznie. (bez uwzględnienia przychodów PERN).
Stanowisko przeładunkowe
Funkcjonowanie Terminala ułatwi nowe stanowisko przeładunkowe T1 - innej spółki z Grupy PERN – Naftoportu - które zostanie oddane do użytkowania - do końca maja. Ta warta blisko 40 mln zł inwestycja – zrealizowana na potrzeby Terminala Naftowego oraz Grupy LOTOS - zapewni nie tylko zwiększenie zdolności przeładunkowej produktów o 2 mln ton, ale także odciążenie stanowisk „P”, „R” i „T” – (co znacząco zwiększy potencjał przeładunkowy ropy naftowej).
Obydwie te inwestycje a szczególnie budowa Terminala Naftowego w Gdańsku oznaczają przede wszystkim gwarancję bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej. Zapewniają przepływ czarnego złota dla polskich i niemieckich rafinerii w nadchodzących latach i są odpowiedzią na wyzwania związane ze zmianami kierunków i trasami dostaw surowca. Nowe zbiorniki terminala pozwolą na magazynowane wielu różnych gatunków ropy z różnych regionów świata dostarczanych drogą morską w zależności od portfela zamówień odbiorów. Dzięki temu znacząco zwiększą się zarówno możliwości dostosowania zamawianych dostaw ropy do popytu na produkty rafineryjne jak i znaczącą wzrośnie elastyczność. Wpięcie tego morskiego hubu we wszelkie możliwe systemy transportu ropy naftowej –zapewnienia nie tylko bezpieczeństwo energetycznego kraju i regionu, ale otwiera szeroko korytarz międzynarodowy korytarz dostaw.
Drugi etap budowy terminalu
Już planowany jest II Etap realizacji projektu, który zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m3 służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie do Terminala Naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern.
Według pierwotnych ustaleń zbiorniki budowane w ramach drugiego etapu miały być przeznaczone do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Jak poinformował w środę prezes Moskalewicz, PERN zastanawia się nad tym, czy nie postawić na zbiorniki przeznaczone do przechowywania chemikaliów.
Prezes wyjaśnił, że możliwa zmiana planów wiąże się z ogromnym zainteresowaniem polskich firm importem chemikaliów. Modyfikacja planów jednak nie wpłynie na zmianę kosztu budowy terminalu, koszt obu etapów tej inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.
- Jeśli chodzi o drugą część to jesteśmy na etapie projektowania. Zastanawiamy się czy delikatnie nie zmienić koncepcji związanej z uruchomieniem, ale w oparciu o chemikalia, które są nam niezbędne w danym momencie. Rozmawiamy z naszymi przedsiębiorstwami, jest duże zainteresowanie. Mamy znakomity dostęp do morza, a chemikalia wymagają tego żeby było jak najkrótsze połącznie między zbiornikami a pirsem przeładunkowym – mówił prezes spółki Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągu Naftowego „Przyjaźń” Marcin Moskalewicz.
PERN „Przyjaźń” S.A. jest krajowym liderem logistyki naftowej i strategiczną spółką gwarantującą bezpieczeństwo energetyczne Polski, a tym samym także Unii Europejskiej, w zakresie dostaw ropy. Podstawowa działalność Spółki to eksploatacja sieci rurociągów transportujących rosyjską ropę naftową dla największych producentów paliw w Polsce oraz w Niemczech. Realizację tej usługi umożliwiają dwie nitki rurociągu „Przyjaźń”, biegnące z Adamowa położonego przy granicy Polski z Białorusią do Płocka, a następnie Schwedt w Niemczech.
Oprócz sieci rurociągów przesyłających ropę naftową PERN „Przyjaźń” S.A. posiada także sieć rurociągów produktowych, wykorzystywanych do transportu paliw płynnych wyprodukowanych przez rafinerie. Sieć ta rozchodzi się promieniście z Płocka, w kierunku Warszawy, Poznania oraz Częstochowy. Niezwykle ważną – dla bezpieczeństwa energetycznego kraju – usługą realizowaną przez PERN „Przyjaźń” S.A. jest magazynowanie ropy naftowej.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key