• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Terminal PERN „rośnie” w ekspresowym tempie (foto,wideo)

13.05.2015 20:26 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Terminal PERN „rośnie” w ekspresowym tempie (foto,wideo)
Terminal PERN „rośnie” w ekspresowym tempie (foto,wideo) - GospodarkaMorska.pl

Minister Skarbu oraz władze spółki podtrzymują obietnicę, że Terminal Naftowy PERN w Gdańsku będzie oddany zgodnie z planem, czyli w ostatnim kwartale br. Prezentacja terminalu podczas budowy zdycydowanie tę obietnicę potwierdza. Wszystko wskazuje, że na początku 2016 roku do nowego terminalu w gdańskim porcie będzie można sprowadzać ropę naftową z całego świata. Projekt ten jest jedynym tego typu rozwiązaniem w Polsce.

- Z zadowoleniem mogę powiedzieć, że budowa Terminalu Naftowego w Gdańsku jest zaawansowana w 67 proc. i  wszystko wskazuje na to, że mimo napiętego harmonogramu będzie ukończona zgodnie z planem – z końcem 2015 r. To oznacza, że licząc od uzyskania pozwolenia na budowę, w ciągu 32 miesięcy powstanie kompletny hub morski – odpowiedź na zmianę kierunków dostaw ropy naftowej, rosnącą konkurencję i skomplikowaną sytuację geopolityczną za wschodnią granicą. Hub, który w przyszłości stanie się ważnym elementem naftowego krwioobiegu łączącego Bałtyk z Morzem Śródziemnym – powiedział Włodzimierz Karpiński, Minister Skarbu Państwa podczas swojej dzisiejszej  wizyty na terenie budowy.

Budowany terminal jest kolejnym elementem spójnym z polityką bezpieczeństwa energetycznego kraju.

- Mamy jeszcze niespełna trzy kwartały i od 2016 roku jesteśmy w stanie przyjmowiać paliwa z każdego zakątka świata – powiedział Minister Włodzimierz Karpiński - Biorąc pod uwagę skalę tego przedsięwzięcia to jest ono jedyne w swoim rodzaju, nie ma takiego przedsięwzięcia w regionie. Inwestycja gwarantuje import surowców z każdego miejsca na świecie, co radykalnie podnosi bezpieczeństwo energentyczne kraju. Jesteśmy w tej chwili w najlepszej sytuacji jeśli chodzi o uniezależnienie się od kierunku wschodniego – deklarował Minister Karpiński.

Projekt jest jedynym takim przedsięwzięciem w Polsce. Budowa pierwszego w historii kraju Terminalu Naftowego jest w większości realizowana przez polskie firmy: od wyłącznie krajowych biur projektowych, poprzez znaczącą, ponad 70 proc., grupę dostawców do niemal w 100 proc. polskich wykonawców. Łącznie w realizację inwestycji zaangażowanych jest ponad 30 polskich firm, oraz ponad tysiąc pracowników.

- Wiemy jakie znaczenie - szczególnie w dziś  - ma ta inwestycja dla Polski, dlatego zrobimy wszystko, żeby została zrealizowana w terminie i stała się ważnym składnikiem rozwoju naszego kraju, regionu i naszej firmy  – mówił  Marcin Moskalewicz, Prezes Zarządu PERN „Przyjaźń”.

Choć to bardzo skomplikowana pod wieloma względami inwestycja logistyczna jest realizowana w ekspresownym tempie. Terminy mówią same za siebie: prace projektowe nad Terminalem Naftowym w Gdańsku rozpoczęto w kwietniu 2013 roku, budowlane ruszyły w lutym 2014 r.,  a  zakończenie robót jest przewidziane na koniec roku 2015. Oznacza to, że w ciągu 32 miesięcy (łącznie z pracami projektowymi i uzyskaniem pozwolenia na budowę) powstanie kompletny hub morski wyposażony w sześć potężnych zbiorników o poj. 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową (trwa aktualnie podłączenie do ogólnokrajowej sieci rurociągów), oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną AKiP.

Obecnie jest wykonana konstrukcja stalowa wszystkich zbiorników, trwają intensywne prace montażowe przy konstrukcji dachów pływających, oraz przygotowania do rozpoczęcia rozruchu mechanicznego. Prowadzone są też prace wykończeniowe w budynkach: administracyjnym, portierni, stacji trafo, akumulatorowni i pompowni p.poż. Na ukończeniu znajdują się sieci sanitarne i p. poż  - wodna, pianowa, sanitarna i kanalizacyjna deszczowo-przemysłowa. Są też ułożone rurociągi zewnętrzne, rozpoczęto montaż rurociągów wewnętrznych i armatury. Budowane są drogi wewnętrzne i ogrodzenie.

Szybka realizacja tej sztandarowej inwestycji PERN „Przyjaźń” to dobra wiadomość zarówno dla krajowej gospodarki jak i całego regionu pomorskiego. Łączny, spodziewany wzrost przychodów wynikający z realizacji projektu Terminalu Naftowego dla Budżetu Państwa oraz spółek położonych w obrębie portu może wynieść od 70 mln do ponad 100 mln PLN rocznie. (bez uwzględnienia przychodów PERN).

Stanowisko przeładunkowe

Funkcjonowanie Terminala ułatwi nowe stanowisko przeładunkowe T1 - innej spółki z Grupy PERN – Naftoportu - które zostanie oddane do użytkowania - do końca maja. Ta warta blisko 40 mln zł inwestycja – zrealizowana na potrzeby Terminala Naftowego oraz Grupy LOTOS - zapewni nie tylko zwiększenie zdolności przeładunkowej produktów o 2 mln ton, ale także odciążenie stanowisk „P”, „R” i „T” – (co znacząco zwiększy potencjał przeładunkowy ropy naftowej).

Obydwie te inwestycje a szczególnie budowa Terminala Naftowego w Gdańsku oznaczają przede wszystkim gwarancję bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej. Zapewniają przepływ czarnego złota dla polskich i niemieckich rafinerii w nadchodzących latach i są odpowiedzią na wyzwania związane ze zmianami kierunków i trasami dostaw surowca. Nowe zbiorniki terminala pozwolą na magazynowane wielu różnych gatunków ropy z różnych regionów świata dostarczanych drogą morską w zależności od portfela zamówień odbiorów. Dzięki temu znacząco zwiększą się zarówno możliwości dostosowania zamawianych dostaw ropy do popytu na produkty rafineryjne jak i znaczącą wzrośnie elastyczność.  Wpięcie tego morskiego hubu we wszelkie możliwe systemy transportu ropy naftowej –zapewnienia nie tylko bezpieczeństwo energetycznego kraju i regionu, ale otwiera szeroko korytarz międzynarodowy korytarz dostaw.

Drugi etap budowy terminalu

Już planowany jest II Etap realizacji projektu, który zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m3 służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie do Terminala Naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern.

Według pierwotnych ustaleń zbiorniki budowane w ramach drugiego etapu miały być przeznaczone do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Jak poinformował w środę prezes Moskalewicz, PERN zastanawia się nad tym, czy nie postawić na zbiorniki przeznaczone do przechowywania chemikaliów.

Prezes wyjaśnił, że możliwa zmiana planów wiąże się z ogromnym zainteresowaniem polskich firm importem chemikaliów. Modyfikacja planów jednak nie wpłynie na zmianę kosztu budowy terminalu, koszt obu etapów tej inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.

- Jeśli chodzi o drugą część to jesteśmy na etapie projektowania. Zastanawiamy się czy delikatnie nie zmienić koncepcji związanej z uruchomieniem, ale w oparciu o chemikalia, które są nam niezbędne w danym momencie. Rozmawiamy z naszymi przedsiębiorstwami, jest duże zainteresowanie. Mamy znakomity dostęp do morza, a chemikalia wymagają tego żeby było jak najkrótsze połącznie między zbiornikami a pirsem przeładunkowym – mówił prezes spółki Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągu Naftowego „Przyjaźń” Marcin Moskalewicz.

PERN „Przyjaźń” S.A. jest krajowym liderem logistyki naftowej i strategiczną spółką gwarantującą bezpieczeństwo energetyczne Polski, a tym samym także Unii Europejskiej, w zakresie dostaw ropy. Podstawowa działalność Spółki to eksploatacja sieci rurociągów transportujących rosyjską ropę naftową dla największych producentów paliw w Polsce oraz w Niemczech. Realizację tej usługi umożliwiają dwie nitki rurociągu „Przyjaźń”, biegnące z Adamowa położonego przy granicy Polski z Białorusią do Płocka, a następnie Schwedt w Niemczech.

Oprócz sieci rurociągów przesyłających ropę naftową PERN „Przyjaźń” S.A. posiada także sieć rurociągów produktowych, wykorzystywanych do transportu paliw płynnych wyprodukowanych przez rafinerie. Sieć ta rozchodzi się promieniście z Płocka, w kierunku Warszawy, Poznania oraz Częstochowy. Niezwykle ważną – dla bezpieczeństwa energetycznego kraju – usługą realizowaną przez PERN „Przyjaźń” S.A. jest magazynowanie ropy naftowej.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39625,00 $ tona 0,13% 19 paź
 Cynk 3706,00 $ tona -2,83% 19 paź
 Aluminium 3175,00 $ tona -0,13% 19 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.