PMK
Wraz ze wzrostem popularności paliwa LNG pojawia się coraz więcej jednostek do przewozu tego surowca. Jeden z czołowych armatorów gazowców, Teekay LNG Partners, właśnie wzbogacił o kolejny metanowiec do przewozu LNG o nazwie Oak Spirit.
Jednostka wyróżnia się przede wszystkim napędem zasilanym silnikami typu MEGI (gaz/diesel) kontrolowanymi elektronicznie. Oak Spirit będzie pracował dla koncernu energetycznego Cheniere Energy. Będzie przewoził gaz LNG z terminalu w Houston (USA), należącego do tej firmy.
Metanowiec powstał w koreańskiej Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), podobnie jak jego bliźniacza jednostka Creole Spirit, która została zwodowana we wrześniu zeszłego roku.
A w kolejce w DSME czeka siedem metanowców zamówionych przez Teekay LNG Partners. Oddanie następnej z nich - Torben Spirit, może być jednak przesunięte nawet do 10 miesięcy.
Wraz z pojawieniem się nowych globalnych norm emisji, morski przemysł żeglugowy w coraz większym stopniu kieruje swój wzrok ku skroplonemu gazowi ziemnemu jako alternatywy dla paliwa o wysokiej zawartości siarki.
Już teraz wykorzystywany do napędzania flot promowych i statków wycieczkowych, LNG zyskuje zwolenników wśród spedytorów ładunków, pomimo niechęci ze strony głęboko konserwatywnego przemysłu do wprowadzania poważnych zmian. Stawka jest wysoka: globalna flota żeglugowa zużywa obecnie około 4 milionów baryłek dziennie oleju napędowego o wysokiej zawartości siarki.
Przewiduje się, że popyt na bunkrowanie LNG w sektorze żeglugowym wzrośnie do 20-30 milionów ton rocznie do 2030 r., z poziomu poniżej 1 miliona ton obecnie.
OSW: niemieckie porty morskie są w kryzysie, notują spadki przeładunków
Polski Dzień Morza w Budapeszcie z udziałem przedstawicieli branży portowej
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW17'24 i CW18'24
Arkadiusz Marchewka: rozwój żeglugi śródlądowej jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury
W szczecińskiej Radzie Miasta powstała nowa komisja ds. gospodarki morskiej
EKG: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa