pc
Stena Line poważnie zastanawia się nad nowym portem, który będzie mógł stać się alternatywą dla szwedzkiego Varberga, dokąd dziś pływają promy operatora w ramach jednego z należących do niego strategicznych połączeń. Już teraz pojawiają się coraz bardziej konkretne propozycje dotyczące nowego miejsca.
Promy szwedzkiego przewoźnika cumują w Varbergu w ramach obsługi trasy Varberg-Grenaa. Wiele wskazuje na to, że już wkrótce promy do duńskiego miasta Grenaa będą wyruszać z innego szwedzkiego portu. Wszystko przez to, że w miejscu, gdzie znajduje się dziś terminal promowy w Varbergu, władze miasta chcą zbudować nową dzielnicę. W związku z przygotowywanymi przedsięwzięciami deweloperskimi i planami zamknięcia dotychczasowego terminalu, przedstawiciele Stena Line już dziś poszukują portu, który zastąpi Varberg.
Jeszcze niedawno Stena Line informowała o toczących się z władzami gminy negocjacjach. Podnoszony był m.in. pomysł budowy terminala w nowym miejscu. Wiele wskazuje jednak na to, że coraz bardziej prawdopodobną opcją będzie przeniesienia operacji do zupełnie innego szwedzkiego portu.
– Byliśmy w Varbergu przez wiele lat i konieczność rozpoczęcia procesu poszukiwania alternatywnego portu uważamy za smutną – przyznał Tony Michaelsen ze Stena Line.
Uwzględniając plany gminy dotyczące startu nowego projektu, Stena Line będzie musiała zakończyć żeglugę z obecnego terminala już w 2019 r. Stanie się to prawdopodobnie w III kwartale. Jedną z opcji, jaka pojawiła się kolejny raz w kontekście dyskusji na temat portu, który mógłby zastąpić Varberg, jest HallandsHamnar w Halmstad. Z władzami tego portu podpisany został już list intencyjny, który ma się przyczynić do tego, że obie strony zaczną teraz dyskutować o konkretach ewentualnej współpracy. Jednocześnie Stena Line poinformowała, że wciąż nie wyklucza wzięcia pod uwagę innych scenariuszy.
Stena Line przypomniała, że realizowane pomiędzy wspomnianymi portami połączenie promowe pomiędzy Danią a Szwecją ma dla armatora strategiczne znaczenie. Każdego roku korzysta z niego 170 tysięcy pasażerów, przewożonych jest też 45 tysięcy pojazdów osobowych oraz tyle samo pojazdów ciężarowych.
Stena Line pływa na trasie Varberg-Grenaa zbudowaną w 1986 r. jednostką Stena Nautica, która ma 135 metrów długości, a na pokład może zabrać 900 pasażerów oraz 324 pojazdy osobowe.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej