Terminale kontenerowe nad Morzem Czarnym - na Ukrainie, w Rumunii, Rosji, Gruzji i Bułgarii - obsłużyły ponad 2,6 mln TEU* w 2014 roku – podaje transreporter.com. Autorzy publikacji zaznaczają, że wyniki obejmują również przeładunki kontenerów pustych jednak bez transhipmentu (tranzytu morskiego).
Przeładunki kontenerów z towarami zmalały o 0,6 proc. rok/roku, do 1,85 mln TEU (kontener 20. stopowy). Na Ukrainie obsłużono 552 284 TEU, ale przepustowość terminali spadła o 13 proc. w porównaniu do roku 2013. Terminale w Rosji odnotowały obroty na poziomie 475 679 TEU (przepustowość wzrosła o 3,3 proc.), w Rumunii - 415 743 TEU (+ 9,1 proc.), Gruzji - 255.958 TEU (+ 13,4 proc.) i Bułgarii - 154 959 TEU (+ 8,8 proc.).
W ubiegłym roku prawie 58,5 proc. obsłużonych kontenerów miało ładunki importowane a 41 proc. ładunki z eksportu. Eksport ładunków drogą morską przez Morze Czarne wzrósł w 2013 r. o 7,9 proc., w tym najwięcej z Gruzji - wzrost o 32 proc. i z Rosji - o 16 proc. Wolumen eksportu z krajów czarnomorskich wzrósł o 7,85% w stosunku do 2013 roku. Przy czym Gruzja osiągnęła najwyższy wzrost eksportu na poziomie 32%, na drugim miejscu znalazła się Rosja - wzrost o 16 proc.
* jednostka pojemności używana w odniesieniu do portów i statków, jest ona równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie