Agencja Alphaliner przewiduje, że w obecnym roku światowe przeładunki w terminalach morskich wzrosną o 4,6 proc., wyprzedzając o dwie trzecie poprzednie prognozy. Wpływ na to miały dobre wyniki w I kwartale tego roku, gdy przeładunki w portach wzrosły o 5,8 proc.
Najwięciej wzrósł wolumen obrotów w terminalach w Afryce, Azji Południowej i Ameryce Łacińskiej, najmniej na Bliskim Wschodzie, w Azji Południowo-Wschodniej i nad Morzem Śródziemnym.
- Nikt nie przewidywał takiego wzrostu dynamiki przeładunków w chińskim portach, co było kluczowe. Dobre wyniki zanotowały też porty z Północnej Europy i Ameryki północnej, gdzie wzrost wyniósł ponad 6 proc. - poinformował Alphaliner.
Eksperci z Alphalinera podkreślają jednak, że na rynku wciąż widać przewagę nadpopytu statków nad popytem, ale już niedługo rynek powinien osiągnąć stan równowagi.Według ich szacunków pojemność aktywnej floty powiększyła się do w zeszłym roku o 918 tys. TEU, osiagając zdolność przewozową 19,93 mln TEU, o 4,8 proc. większą niż rok temu.
Ten wzrost pochodzi z powrotu do służby nieczynnych kontenerowców – pod koniec października ich pojemność wynosiła 1,59 mln TEU, w maju tego roku tylko 0,5 mln TEU. Obecnie kontenerowce bez pracy stanowią już tylko 2,5 proc. światowej floty, w zeszłym roku ta liczba wyniosła aż 7,8 proc.
Niewykorzystane zdolności produkcyjne stanowią obecnie już tylko 2,5 procent światowej floty, podczas gdy w końcu ub. roku szanowano je jeszcze na 7,8 proc.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny