jk
Prezes Zarządu PKP CARGO Maciej Libiszewski podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2017 wziął udział w panelu nt. perspektyw rozwoju przewozów towarowych Nowym Jedwabnym Szlakiem. Wśród wielu poruszanych aspektów wskazywał m.in. na szanse, jakie powinny zostać wykorzystane przez uczestników tego projektu.
Nowy Jedwabny Szlak to największy pokojowy projekt od czasów II wojny światowej. Oczywiste jest, że największe korzyści z jego realizacji powinien odnieść autor tego projektu, czyli Chiny. Europa w celu odpowiedzi na projekt powinna zaproponować własne rozwiązania i zdaniem prezesa Libiszewskiego powinno to być obok swobody przepływu usług, kapitału i przemieszczania się ludzi wprowadzenie wolności przepływu technologii, jak to ma miejsce w Chinach, Indiach czy USA.
Mówiąc o wzroście przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku (NJS), prezes PKP CARGO wskazywał m.in. na różnice dzielące Chiny od innych państw na tej trasie. - Skala działania przewoźników w Europie i w Chinach to są zupełnie różne światy. W Chinach transportuje się rocznie ponad 3 mld ton towarów, podczas gdy np. Grupa PKP CARGO przewozi w tym okresie ok. 111 mln ton (2016). Dlatego wzrost przewozu towarów z Chin to duże wyzwanie dla europejskich przewoźników, przede wszystkim pod względem logistycznym. W Polsce widzimy już co się dzieje, widzimy, że korkuje się granica polsko-białoruska, widzimy skalę problemów, która wyniknie z zamknięć naszej infrastruktury, widzimy też, że nasi partnerzy w Europie Zachodniej również już mają zajęte okienka w terminalach przeładunkowych. PKP CARGO od dawna postuluje budowanie nie tylko nowych autostrad i dróg szybkiego ruchu, ale również nowych linii kolejowych – podkreślił prezes Libiszewski.
Odnosząc się do szans, jakie powinny wykorzystać państwa uczestniczące w projekcie NJS, prezes Libiszewski powiedział, że wymierną korzyścią kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku może być transport żywności z Polski do Chin. - Agregaty w kontenerach specjalnych mogą utrzymać stałą temperaturę przez około dwa tygodnie. Tyle mniej więcej trwa podróż koleją. Chińczycy mają dobrą opinię nt. polskiej żywności i dla naszej gospodarki i dla kolei może to być istotna szansa do wykorzystania. Samolotem transport jest zbyt drogi, a drogą morską trwa zbyt długo. Dlatego kolej jest dla tych ładunków optymalnym rozwiązaniem – zaznaczył prezes PKP CARGO. Widzi on w projekcie NJS jego globalny charakter i implikacje dla wielu państw świata. - Nowy Jedwabny Szlak to szeroka wizja, która obejmuje inwestycje w Eurazji – szczególnie uczestników projektu na jego trasie. Ale ta wizja obejmuje także i Afrykę, a nawet i kraje Ameryki Południowej. Myślę, że ten projekt jest na tyle duży, że tego „tortu” naprawdę starczy dla wszystkich – podsumował prezes Maciej Libiszewski.
W panelu moderowanym przez Łukasza Malinowskiego, redaktora naczelnego "Rynku Kolejowego", udział wzięli także: Zbigniew Tracichleb prezes PKP LHS Sp. z o.o., Adam Żołnowski, wiceprezes DCT Gdańsk S.A. oraz Juliusz Skurewicz z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny