• <
ATC_CARGO_TOP

Rosną przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rosną przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu
Rosną przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

PMK

28.03.2017 Źródło: własne

Porty w Szczecinie i Świnoujściu w lutym br. obsłużył o 7,1 % więcej ładunków niż w lutym 2016. Wzrosty zanotowały praktycznie wszystkie grupy towarowe.       

Przeładunki węgla zanotowały wzrost w przeładunkach o 6,4 %, o 10,1 tys. ton do wielkości 169 tys. ton. Dla  porównania w lutym 2016 r. przeładunki wyniosły 158,9 tys. ton.  Odnotowano wzrost zarówno w imporcie -  jeden duży statek z Kolumbii, jak i w eksporcie - dwie duże jednostki z koksem do Indii oraz z węglem do Niemiec, a także barki z węglem do Niemiec. 
               
Po ostatnich latach spadków nastąpił wzrost przeładunków rud metali i to o 33,5 %,tj. o 53,8 tys. ton. W lutym 2017 obsłużono 214,6 tys. ton, z kolei  w lutym ub. roku 160,8 tys. ton.  Na ten wynik wpłynął import trzema dużymi statkami rudy żelaza z Brazylii oraz Liberii oraz jeden mniejszy statek z koncentratem miedzi z Niemiec.

Spadek zanotowano za to w grupie innych masowych, o -15 % tj. o 40,9 tys. ton z 272,7 tys. ton w 2016 r. do 231,8 tys. ton w 2017 r. (mniej przeładunków kruszyw i chemikaliów). Podobnie spadek przeładunków zanotowano w zbożu, ale to typowe dla tej pory roku. Przeładunki tych towarów spadły o 8,4 % tj. o - 17,2 tys. ton  z 204 tys. ton w 2016 r. do 186,8 tys. ton w 2017 r. Odnotowano w imporcie tylko jeden średniej wielkości statek ze śrutą sojowa z Argentyny. Z kolei w eksporcie również cztery średnie statki z pszenicą do Holandii, Tanzanii i Arabii Saudyjskiej. Bardzo duży wzrost osiągnęły przeładunki drewna, o 520 % czyli o 2,6 tys. ton. Wpłynął na to eksport tego surowca do Maroka.  
       
W drobnicy nastapił wzrost przeładunków o 1,6 % tj. o 14,9 tys. ton z 956,6 tys. ton w 2016 roku do 971,5 tys. ton w 2017 roku.  W tej grupie utrzymujący się trend wzrostów obrotów drobnicy promowej o 1,3 %, oraz drobnicy konwencjonalnej.       
 
Wisienką na torcie jest wzrost przeładunków paliw, o 61,8 % tj. o 114,2 tys. ton  ze 184,9 tys. ton w 2016 r. do 299,1 tys. ton w 2017 r. Głównie dzięki przeładunkowi gazu LNG z Kataru w Świnoujściu oraz większemu importowi oleju napędowego z Rosji przy zwiększonym eksporcie do Holandii i Szwecji.
Kontenery osiągnęły wzrost przeładunków o 20,1 % z 5 933 TEU w 2016 roku do 7 128 TEU w 2017 r.

W sumie narastająco po dwóch miesiącach 2017 r. porty notują wzrost przeładunków o 5,4 % tj. o 205,6 tys. ton, z 3 804,1 tys. ton w 2016 r. do 4 009,7 tys. ton w 2017 r.  Rozkład na poszczególne grupy towarowe wygląda następująco:

Węgiel, dalej niestety spadek przeładunków. Obecnie o -20,6 % tj. o -85,6 tys. ton spadek z 415,2 tys. ton w 2016 r. do 329,6 tys. ton w 2017 r. Wynika to z faktu, iż armatorzy wybierają inne sąsiednie krajowe porty.

Ruda, także utrzymujący się spadek. Obecnie -11,9 % tj. o 46,5 tys. ton z 391,2 tys. ton w 2016 r. do 344,7 tys. ton w 2017 r.

Inne masowe również niestety spadek. Tym razem o -8,6 % tj. o 43,1 tys. ton z 498,3 tys. ton w 2016 r. do 455,2 tys. ton w 2017 r. Obsłużono mniej kruszywa i nawozów oraz chemikaliów i matanolu.

Zboże, duży wzrost, tj.  o 24,8 % czyli o 72,5 tys. ton. Wzrost z 291,9 tys. ton w 2016 r. do 364,4 tys. ton w 2017 r.

Drewno, także duży wzrost, tj. o 325 %, czyli o 2,6 tys. ton. Wpływ na to miał duży eksport tego surowca do Maroka.
      
Drobnica również wzrost, tj. o 4,3 % czyli o 79,9 tys. ton. Wzrost z 1 866,5 tys. ton w 2016 r. do 1 946,4 tys. ton w 2017 r.  W tym wzrosty drobnicy promowej o 3,3 %.

Paliwa, wzrost o 66,4 % tj. o 225,8 tys. ton z 340,2 tys. ton w 2016 r. do 566 tys. ton w 2017 r. (w tym przeładunek 93 tys. ton gazu LNG).
Kontenery, także dwucyfrowy wzrost, tj. o 10,9 % czyli o 1 195 TEU, z 13 227 TEU w 2016 r. do 14 667 TEU w 2016 r.

Zarząd Portu prognozuje, że w br. kalendarzowym trend wzrostowy się utrzyma. W ub. roku w portach Szczecin i Świnoujście roczna wartość przeładunków wzrosła wobec 2015 r. o 4,1% osiągając wartość 24,1 mln ton

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31902,00 $ tona 2,04% 22 cze
 Cynk 2841,00 $ tona 0,32% 22 cze
 Aluminium 2375,00 $ tona 0,93% 22 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.