• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rekordowy rok w portach w Szczecinie i Świnoujściu

PMK

18.01.2017 22:03 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Rekordowy rok w portach w Szczecinie i Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

Ponad 24 mln ton towarów obsłużył w 2016 r. zespół portów Szczecin-Świnoujście. Oznacza to wzrost o 4,1 proc. w porównaniu do 2015 r.
Wśród przeładunków prym wiodły paliwa, zboża oraz drobnica.


Roczna ilość przeładowanych paliw zamknęła się wynikiem 2,3 mln ton,  o 32,4 proc. w porównaniu do 2015 r. Zbóż obsłużono 2,047 mln ton, o 17,4 proc. aniżeli dwa lata temu.

Z kolei przeładunki drobnicy wzrosły o 9,9 proc., kończąc rok wynikiem 12,349 mln ton. W tej grupie towarowej na uwagę zasługuje drobnica promowa, która wobec roku 2015 wzrosła o 7,8 proc. zamykając rok 2016 na poziomie 8,71 mln ton.

Na ten znakomity wynik złożyły się uruchomienie terminala LNG w Świnoujściu oraz terminala zbożowego w elewatorze „Ewa” w Szczecinie działającego pod nazwą Szczecin Bulk Terminal. J

- Jeśli chodzi o drobnicę promową, ta notuje stały blisko dziesięcioprocentowy roczny wzrost. Wynika to z faktu, iż Terminal Promowy w Świnoujściu to lider połączeń ze Szwecją. Dziennie w obu kierunkach kursuje 11 promów, w tym 6 do Ystad i 5 do Trelleborga - tłumaczy Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

2016 był kolejnym rokiem w Szczecinie i Świnoujściu, w którym utrzymał się trend spadkowy, jeśli chodzi o przeładunki węgla, rudy i innych towarów masowych. Węgla przeładowano mniej o prawie 6 proc. zamykając rok wynikiem 2,9 mln ton. Rudy było mniej o 16 proc., osiągając poziom 1,56 mln ton. W towarach innych masowych w minionym roku osiągnięto wolumen 2,92 mln ton, o 15 proc. mniej wobec roku 2015.

W portach pojawiło się o 3,5 proc. więcej kontenerów, aniżeli dwa lata temu. Ta grupa towarowa zamknęła rok na poziomie 90,9 tys. TEU. Podsumowując, w minionym 2016 rok na nabrzeżach należących do Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście obsłużono 24 113,0 tys. ton.

- Zarząd prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w 2017 roku, osiągając na koniec roku wartość 25 mln ton. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które zarząd nie ma wpływu, a które przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej - mówi Monika Woźniak-Lewandowska. - Warto także dodać, iż zarówno Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Należą do nich zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty miliarda złotych. Należy też pamiętać o Odrzańskiej Drodze Wodnej, której użeglownienie to także dodatkowa masa towarowa, która mogłaby być obsłużona w naszych portach - dodaje.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.