• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Raport: Połowa starych masowców capesize musi zniknąć

Paweł Kuś

29.01.2016 18:03 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Raport: Połowa starych masowców capesize musi zniknąć
Raport: Połowa starych masowców capesize musi zniknąć - GospodarkaMorska.pl

Jeżeli wszyscy armatorzy zezłomowaliby połowę swoich masowców capesize o wieku powyżej 12 lat (czyli łącznie ok. 20 mln dwt), to już w 2018 roku osiągnęli by zyski – wynika z najnowszych prognoz agencji Drewry.

Eksperci z Drewry już od dawna ostrzegają branżę przewozów masowych przed załamaniem rynkowym, z którego jedynym wyjściem jest drastyczne obniżenie podaży jednostek. Bez tego armatorzy nie mogą liczyć w najbliższej przyszłości na zyski.

Operatorzy masowców mogą to osiągnąć poprzez złomowanie starych jednostek i tymczasowe odstawienie ze służby innych. Eksperci są jednak pewni, że trzeba podjąć takie zdecydowane kroki w tym momencie, jeżeli sektor ma w ogóle myśleć o przynoszeniu zysków w najbliższej przyszłości.

- To jedyne wyjście. Stare capesize muszą trafić na złom. Jeśli to się nie stanie, branże czekają kolejne lat strat – powiedział Rahul Sharan, analityko rynku przewozów masowych w Drewry.

Powodem załamania stawek jest przede wszystkim słabnąca produkcja stali w Chinach, która przekłada się na mniejszy import żelaza i węgla do tego kraju. Państwo Środka odpowiada za prawie połowę produkcji stali na świecie i wygląda na to, że w tym roku zanotuje w tym segmencie największy regres od ponad 20 lat.

- To faktycznie główny powód tak złych kondycji rynkowych – przyznaje Eirik Haavaldsen, analityk z norweskiej firmy Pareto Securities AS. - Co widać jasno po stawkach frachtowych, które jeszcze nie były niższe w historii. Myślę, że wielu armatorów jest przestraszonych, tym bardziej, że w najbliższej przyszłości nie ma co się spodziewać polepszenia sytuacji – dodaje.

Za ten stan odpowiada nie tylko mniejszy transport żelaza drogą morską, ale też węgla – drugiego najczęściej przesyłanego masowcami surowca. Zapotrzebowanie na węgiel wzrośnie w tym roku tylko o 2 proc. W samych Chinach spadnie za to o 5,7 proc., do 159,7 mln ton.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39275,00 $ tona 1,10% 25 paź
 Cynk 3510,00 $ tona 0,46% 25 paź
 Aluminium 2916,00 $ tona -0,98% 25 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.