PMK
Armatorzy z całego świata zakładają spółki na Bahamach i rejestrują tam statki. Nie ma w tym nic wyjątkowego, że Polska Żegluga Morska ma tam zarejestrowane 34 jednostki i tyle samo spółek - mówią dla Radia Szczecin przedstawiciele armatora.
Według informacji "Gazety Wyborczej" na czele jednej z takich firm stał wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki.
Obecnie PŻM ma zarejestrowane spółki w siedmiu krajach, gdzie przepisy umożliwiają wygodną i tanią banderę. Jak tłumaczy Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej, armator rejestruje spółki za granicą, aby na nie brać kredyty potrzebne do budowy statków.
- To nie jest wyjątkowa rzecz, ponieważ praktycznie wszyscy armatorzy na świecie rejestrują statki w tych krajach, w których są najlepsze dla nich warunki. Wszystkie nasze statki, czyli 59 jednostek, są zarejestrowane pod obcymi banderami, czyli de facto każdy z tych statków ma spółkę gdzieś za granicą - mówi dla Radia Szczecin Gogol. - PŻM zakłada spółki w obcych krajach, ponieważ budując statek, tworzy się taką spółkę, żeby uzyskać kredyt bankowy.
Jak wyjaśnia prawnik Aleksander Błahy, rejestr spółek na Bahamach jest jawny, tak jak polski Krajowy Rejestr Sądowniczy. Tłumaczy, że to nie jest żadna tajemnica, kto w nich zasiada.
- Różnica między "Panama Leaks" a "Bahamas Leaks" jest fundamentalna - mówi również dla Radia Szczecin Błahy. - Dane odnośnie przedsiębiorstw i działalności na Panamie były danymi, które wypłynęły z tajnej kancelarii panamskiej. Natomiast dane z Bahamów to zwykłe informacje z jawnego rejestru przedsiębiorców na Bahamach.
W zarządach spółek należących do Polskiej Żeglugi Morskiej zarejestrowanych w krajach tzw. wygodnej bandery zasiadają pracownicy armatora, którzy nie pobierają za to wynagrodzenia.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął