• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Przekop Mierzei Wiślanej jeszcze w tej kadencji rządu

25.11.2015 11:11 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Przekop Mierzei Wiślanej jeszcze w tej kadencji rządu
Przekop Mierzei Wiślanej jeszcze w tej kadencji rządu - GospodarkaMorska.pl

Takie zapowiedzi mogliśmy usłyszeć od Kazimierza Smolińskiego, wiceministra infrastruktury i budownictwa na antenie Radia Gdańsk. Inwestycja ma być priorytetowym zadaniem nowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Pomysł przekopu Mierzei Wiślanej nie jest nowy. O decyzji jego realizacji mówił już w 2006 r. Jarosław Kaczyński. Pomysł był również częścią programu inwestycyjnego Platformy Obywatelskiej. W 2014 roku przyjęto projekt inwestycyjny kraju na lata 2014-2022, w którym przewidziano plan budowy przekopu. Sprawa ożyła podczas tegorocznej kampanii wyborczej. Projekt połączenia drogą morską Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską w obrębie terytorium Polski ma na celu skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyk w pominięciem przeprawy przez rosyjskie wody.

- Port elbląski już raz doświadczył sytuacji, kiedy to jednostronną decyzją rządu Federacji Rosyjskiej wstrzymano na blisko pięć lat swobodną żeglugę po Zalewie Wiślanym. Był to ogromny cios w gospodarkę miasta i regionu, w szczególności w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych, jakie zostały poniesione w związku z budową i dostosowaniem niezbędnej infrastruktury portowej. Za 21 mln zł wybudowano i oddano do użytku terminal towarowy wraz z placami składowymi, nowym nabrzeżem, kolejne 5 mln zł kosztował terminal do obsługi ruchu pasażerskiego i promowego. Ta infrastruktura była bezużyteczna do 2009 roku, dopiero wtedy premier Donald Tusk podpisał porozumienie o swobodnej żegludze z ówczesnym premierem Federacji Rosyjskiej Władimirem Putinem – mówił w 2014 r. Jerzy Wilk, prezydent Elbląga.

Kazimierz Smoliński mówił w Radiu Gdańsk, że ocena inwestycji zaczyna się zmieniać, szczególnie wśród samorządowców. - Opór przed tym trochę słabnie. Samorządy, które sprzeciwiały się przekopowi, teraz zmieniają zdanie. Chcemy to przeprowadzić szybko, ale pewnych skrótów nie da się zrobić. Sprawa przekopu na pewno przyspieszy. Chcemy, żeby prace budowlane rozpoczęły się już w tej kadencji.

W 2008 roku Urząd Morski w Gdyni na zlecenie poprzedniego rządu prowadził prace nad dokumentacją inwestycji. Ustalono, że miejscem przekopu będzie tzw. Nowy Świat w okolicach miejscowości Przebrno w odległości około trzech kilometrów od Krynicy Morskiej. Inwestycja ma kosztować około 900 milionów złotych. Budowa przekopu mogłaby rozpocząć się w 2020 lub 2021 roku. 

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39625,00 $ tona 0,13% 19 paź
 Cynk 3706,00 $ tona -2,83% 19 paź
 Aluminium 3175,00 $ tona -0,13% 19 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.