Takie zapowiedzi mogliśmy usłyszeć od Kazimierza Smolińskiego, wiceministra infrastruktury i budownictwa na antenie Radia Gdańsk. Inwestycja ma być priorytetowym zadaniem nowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Pomysł przekopu Mierzei Wiślanej nie jest nowy. O decyzji jego realizacji mówił już w 2006 r. Jarosław Kaczyński. Pomysł był również częścią programu inwestycyjnego Platformy Obywatelskiej. W 2014 roku przyjęto projekt inwestycyjny kraju na lata 2014-2022, w którym przewidziano plan budowy przekopu. Sprawa ożyła podczas tegorocznej kampanii wyborczej. Projekt połączenia drogą morską Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską w obrębie terytorium Polski ma na celu skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyk w pominięciem przeprawy przez rosyjskie wody.
- Port elbląski już raz doświadczył sytuacji, kiedy to jednostronną decyzją rządu Federacji Rosyjskiej wstrzymano na blisko pięć lat swobodną żeglugę po Zalewie Wiślanym. Był to ogromny cios w gospodarkę miasta i regionu, w szczególności w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych, jakie zostały poniesione w związku z budową i dostosowaniem niezbędnej infrastruktury portowej. Za 21 mln zł wybudowano i oddano do użytku terminal towarowy wraz z placami składowymi, nowym nabrzeżem, kolejne 5 mln zł kosztował terminal do obsługi ruchu pasażerskiego i promowego. Ta infrastruktura była bezużyteczna do 2009 roku, dopiero wtedy premier Donald Tusk podpisał porozumienie o swobodnej żegludze z ówczesnym premierem Federacji Rosyjskiej Władimirem Putinem – mówił w 2014 r. Jerzy Wilk, prezydent Elbląga.
Kazimierz Smoliński mówił w Radiu Gdańsk, że ocena inwestycji zaczyna się zmieniać, szczególnie wśród samorządowców. - Opór przed tym trochę słabnie. Samorządy, które sprzeciwiały się przekopowi, teraz zmieniają zdanie. Chcemy to przeprowadzić szybko, ale pewnych skrótów nie da się zrobić. Sprawa przekopu na pewno przyspieszy. Chcemy, żeby prace budowlane rozpoczęły się już w tej kadencji.
W 2008 roku Urząd Morski w Gdyni na zlecenie poprzedniego rządu prowadził prace nad dokumentacją inwestycji. Ustalono, że miejscem przekopu będzie tzw. Nowy Świat w okolicach miejscowości Przebrno w odległości około trzech kilometrów od Krynicy Morskiej. Inwestycja ma kosztować około 900 milionów złotych. Budowa przekopu mogłaby rozpocząć się w 2020 lub 2021 roku.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie