W obrębie, otwartego 6 lipca, Nowego Kanału Sueskiego powstała strefa ekonomiczna o powierzchni 460 km kw. Egipt spodziewa się, że zapewni ona około jednej trzeciej wpływów gospodarczych kraju.
Rząd egipski wiąże duże nadzieje związane z budową Nowego Kanału Sueskiego. Utworzenie strefy ma przyczynić się do rozwoju międzynarodowego huba przemysłowego i logistycznego, który przyciągnie zagraniczne inwestycje. Z kolei opłaty za przejście przez kanał mają poprawić stan budżetu państwa, spodziewany jest wzrost wpływów z 5,1 mld do 13,2 mld dol. w 2023 roku.
Dodajmy, że na pokonanie nowego szlaku potrzebne jest tylko 11 godzin, podczas gdy tranzyt kanałem historycznym zabiera około 22 godzin. Ma to uczynić Kanał Sueski bardziej atrakcyjnym dla spedytorów, gdyż szybsze jego przebycie oznacza mniejsze wydatki na paliwo. Egipski rząd zakłada, że w 2023 roku dziennie przez kanał będzie przepływać 97 jednostek, a takiej liczbie nie sprostałby historyczny obiekt. By osiągnąć taki rezultat, globalny wolumen handlu musiałby rosnąć 9 proc. rocznie. To według większości ekspertów nieosiągalny wynik.
Nowy Kanał Sueski – najważniejsze fakty:
1. Kanał Sueski łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, oferując najszybsze połączenie między Azją a Europą (skraca czas podróży średnio o 15 dni). Kanałem zarządza spółka Suez Canal Authority (CSA), która jest w całości własnością egipskiego rządu od 1956 roku.
2. Nowy kanał powstał obok historycznego i mierzy 35 km długości. Dzięki jego budowie możliwy będzie ruch dwustronny.
3. Obiekt powstał w rok, zamiast planowanych trzech lat. Nad jego konstrukcją pracowało 43 tys. ludzi. Dzięki rozbudowie jednostki przemieszczą się przez kanał w 11 godzin zamiast poprzednich 18 godzin.
4. Jego wodami przepływa ok. 7 proc. światowego handlu morskiego. Egipski rząd zakłada, że w 2023 roku dziennie przez kanał będzie przepływać 97 jednostek (obecnie 49).
5. W 2023 roku roczne dochody CSA mają wzrosnąć z 5,1 mld do 13,2 mld dolarów. Część ekonomistów nie wierzy jednak w te zapewnienia.
6. By sfinansować ten ogromny projekt, rząd zebrał 8,5 mld dolarów od Egipcjan, którzy zakupili obligacje z prawem do kwartalnej dywidendy w wysokości 12 proc. Rząd liczy, że Nowy Kanał podwoi wpływy z handlu i zapewni milion nowych miejsc w pracy.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej