• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Prezes PKP Cargo: lokomotywy autonomiczne i wodorowe to przyszłość w branży kolejowej

ew

20.11.2018 08:53 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Prezes PKP Cargo: lokomotywy autonomiczne i wodorowe to przyszłość w branży kolejowej

Partnerzy portalu

Prezes PKP Cargo: lokomotywy autonomiczne i wodorowe to przyszłość w branży kolejowej - GospodarkaMorska.pl

Lokomotywy autonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu kilkudziesięciu miesięcy taki produkt będziemy mieli u nas – powiedział prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz podczas Kongresu 590 w Jasionce koło Rzeszowa.

Prezes Warsewicz, który uczestniczył w panelu „Innowacje – klucz do rozwoju transportu i przemysłu kolejowego” zwrócił uwagę, że w branży kolejowej innowacje to nie tylko nowe technologie, ale też zmiany organizacyjne i procesowe.

Wskazał przy tym na dwa strategiczne dla jego spółki i systemu kolejowego w Polsce projekty, których realizacja już się rozpoczęła. Pierwszy to umowa dotycząca budowy lokomotywy dwunapędowej spalinowo-elektrycznej z modułem autonomicznym. „W tym kierunku zmierza świat i lokomotywy autonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy taki produkt będziemy mieli u nas” – podkreślił Warsewicz.

Drugi projekt to budowa lokomotywy o napędzie wodorowym. „Podpisaliśmy list intencyjny z FPS Cegielski dotyczący konstrukcji i budowy takiej lokomotywy. Wcześniej z kolei podpisaliśmy porozumienie z JSW na produkcję paliwa wodorowego. Uważamy, że wodór jest paliwem przyszłości” – powiedział Warsewicz.

„Z naszej perspektywy jest to innowacyjne rozwiązanie, które pozwala nam rozwiązać kwestię ryzyka dotyczącego energii i dywersyfikować źródła zasilania i prowadzenia naszych pociągów. Jest to projekt innowacyjny w skali kraju i Europy, który pozwoli nam zoptymalizować proces przewozowy i być konkurencyjnym na rynku przewozów” – przekonywał prezes PKP Cargo.

Dodał, że wdrożenie tych projektów to nie jest pieśń przyszłości. „Rozwiązania dotyczące komercyjnego zastosowania wodoru już w Polsce istnieją. Są już lokomotywy o napędzie wodorowym, które jeżdżą po Europie Zachodniej. Dlatego analizując z perspektywy doświadczenia rynku i zasadności patrzymy na ten projekt z dużym optymizmem i nadzieją. Jeżeli taki produkt na polskim rynku się znajdzie to jesteśmy gotowi i otwarci do jego wykorzystania do komercyjnych przewozów” – zadeklarował Warsewicz.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił z kolei uwagę, że innowacje na kolei przebiegają dwoma ścieżkami. Z jednej jest to odbudowa zaniedbanej infrastruktury, a z drugiej wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. „Jesteśmy na tych dwóch ścieżkach jednocześnie. Bo oczywistym jest, że musimy łatać, czyli modernizować zaniedbaną przez długie lata infrastrukturę. I to dotyczy infrastruktury twardej, czy taboru, ale też zasobów ludzkich i sfery digitalizacji różnych przedsięwzięć. Z drugiej strony wszystkie te działania modernizacyjne muszą się łączyć z innowacyjnością” – zaznaczył Bittel.

Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A., wymieniając wdrażane innowacje wskazał m.in. na IDS-y, czyli innowacyjne dworce systemowe. „To inteligentne dworce, gdzie będą zainstalowane panele fotowoltaiczne, będą wyposażone w systemy odzysku wody deszczowej oraz automatyczne sterowanie oświetleniem, a także szereg innych udogodnień. Można powiedzieć, taki smart dworzec” – mówił Olszewski. Dodał, że w pierwszym etapie programu inwestycji dworcowych powstanie ok. 40 takich obiektów.

Olszewski poinformował też o planach zorganizowania wypożyczalni samochodów elektrycznych przy najważniejszych dworcach kolejowych w Polsce. „Chcemy, żeby w ramach biletu pasażer dojeżdżając do stacji docelowej mógł skorzystać również z samochodu elektrycznego” – wyjaśnił wiceprezes PKP S.A.

Z kolei Hubert Stepniewicz, prezes FPS Cegielski mówił o innowacjach związanych zużyciem energii i masą pojazdów szynowych. „Chcemy proponować pojazdy, które charakteryzują się jeszcze niższym zużyciem energii niż dotychczas. Jestem absolutnie zafascynowany wodorem jako paliwem przyszłości. To obszar, w którym jesteśmy w stanie się wykazać jako producenci bardzo dużą innowacyjnością jeśli chodzi o skonfigurowanie pojazdu i dalej jego cech użytkowych” – podkreślił Stępniewicz.

Dodał, że FPS będzie też pracował nad rozwiązaniami poprawiającymi komfortu i warunków podróżowania. „Chcemy żeby pasażerowie podróżowali w ciszy, spokoju, klimatyzowanych przestrzeniach. Będziemy dostarczać operatorom całego zakresu usług multimedialnych, tak żeby to doświadczenie pasażerów związane z podróżą było jak najbardziej pozytywne” – mówił prezes FPS Cegielski.

Kongres 590 to jedno z największych wydarzeń gospodarczych w Polsce. W tegorocznej, III edycji uczestniczy ok. 4 tys. osób, w tym przede wszystkim przedsiębiorcy z sektora MŚP, ekonomiści, analitycy, politycy, samorządowcy, start-upowcy, przedstawiciele instytucji publicznych, świata nauki i mediów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.