• <
bulk_cargo_port_szczecin

Porty Szczecin-Świnoujście z lekkim wzrostem przeładunków w I kwartale

Paweł Kuś

19.04.2016 20:34 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Porty Szczecin-Świnoujście z lekkim wzrostem przeładunków w I kwartale

Partnerzy portalu

Porty Szczecin-Świnoujście z lekkim wzrostem przeładunków w I kwartale - GospodarkaMorska.pl

W pierwszym kwartale obecnego roku wielkość obrotów towarowych zrealizowanych w  portach w Szczecinie i Świnoujściu utrzymała się na stabilnym poziomie z tendencją wzrostową. W sumie pierwszy kwartał zamknął się cyfrą 5,9 mln ton,  o 0,4% większą niż w tym samym okresie zeszłego roku.

Najwyższy dwucyfrowy wzrost (13,5%) odnotowano w obrotach rudy. W portach przeładowano 587 tys. ton tego surowca (516,8 tys. ton w 2015). Na plusie o 9,2% są także przeładunki drobnicy. Niestety nadal spadają przeładunki węgla. Tego surowca przeładowano mniej o 14,1%, z 764,5 tys. ton w 2015 roku do 656,6 tys. ton w br.

- Z początkiem roku ilość przeładunków węgla drgnęła do góry, w porównaniu do końcówki poprzedniego roku. Liczymy na utrzymanie tego trendu. Ogółem jednak w minionym roku mniej węgla importowano i eksportowano z udziałem naszych portów. Armatorzy wybierali sąsiednie porty, których warunki nawigacyjne pozwalają na przewóz większej ilości tego towaru. Stąd tak ważna jest inwestycja związana z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Dzięki temu większe statki. z większą ilością ładunku będą mogły zawijać do portów w Szczecinie i Świnoujściu – mówi Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

W porcie spadły też obroty zbóż o -16,2% z poziomu 569,4 tys. ton w roku ubiegłym do poziomu 477,1 tys. ton. Na minusie są również obroty drewna i grupy ładunków określanych jako „inne masowe”. W tych grupach spadki wyniosły odpowiednio - 4,8% oraz - 9,9%. O - 4,8% spadły obroty kontenerowe osiągając poziom 19 867 TEU (ub.r. 20 876 TEU).

ZMPSiŚ szacuje, że rok 2016 r. powinien być lepszy pod kątem wolumenu przeładowywanych towarów. Zwłaszcza, że w bieżącym roku uruchomi działalność terminal LNG w Świnoujściu. Z kolei w szczecińskim porcie zacznie działać firma Copenhagen Merchants (Szczecin Bulk Terminal), co powinno znaleźć swoje przełożenie w większej wielkości przeładunków zbóż. Ponadto do czterech zwiększyła się siatka połączeń portów w Szczecinie i Świnoujściu i obejmuje obecnie cztery regularne serwisy kontenerowe w relacjach z i do portów europejskich.  Co powinno także przynieść kolejny wzrostowy rok jeśli chodzi o kontenery.
 
W osiągnięciu tego celu mają pomóc inwestycje. Porty w Szczecinie i Świnoujście jako pierwsze w kraju otrzymały dofinansowanie w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2014-2020. W ramach programu CEF na rozwój transportu intermodalnego na Terminalu Promowym w Świnoujściu w ramach Autostrady Morskiej Świnoujście - Trelleborg. W 2016 r. dalej kontynuowane będą prace w tym projekcie.

Dalsze inwestycje zespołu portów obejmują projekty ukierunkowane na poprawę dostępności od strony morza: pogłębienie portu wewnętrznego w Świnoujściu do głębokości 14,5 m oraz pogłębienie toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia do głębokości 12,5 m. Te inwestycje zrealizuje Urząd Morski w Szczecinie.
 
- Porty w Szczecinie i Świnoujściu to porty uniwersalne. Obsługujemy ładunki masowe i drobnicę. Ubiegły 2015 rok porty zamknęły wynikiem zbliżonym do roku 2014, tj. ponad 23 mln ton. Co jest wynikiem dobrym, ale nie satysfakcjonującym. Stad naszym celem będzie zwiększenie wolumenu przeładunków w portach. Zamierzamy nadać nową jakość i dynamikę w działalności naszych portów. Stawiamy na rozwój nowych dodatkowych terminali w portach, na rozwój transportu intermodalnego, na tworzenie portowych centrów logistycznych stymulujących rozwój regionu i miasta, a tym samym gospodarki krajowej. Dopełnieniem tego będzie żeglowna Odrzańska Droga Wodna. Inwestować będziemy również w rozwój „Autostrady Morskiej” łączącej Świnoujście z portami w Szwecji. W sumie do roku 2020 planujemy na cele inwestycyjne wydać blisko miliard złotych – mówi Dariusz Słaboszewski.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.