• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdańsk: Zakładamy, że tegoroczne wyniki nie będą gorsze od poprzednich

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk: Zakładamy, że tegoroczne wyniki nie będą gorsze od poprzednich

Partnerzy portalu

Port Gdańsk: Zakładamy, że tegoroczne wyniki nie będą gorsze od poprzednich - GospodarkaMorska.pl

– Rok 2015 nie powinien być gorszy od roku ubiegłego – mówi Monika Wszeborowska z Portu Gdańsk, pytana o to, czy po 2 miesiącach funkcjonowania tzw. dyrektywy siarkowej władze największego polskiego portu odnotowują jakieś istotne zmiany w wielkości przeładunków. Nie odnotowują.

Nie ma jeszcze danych za 2 miesiące przeładunków w 2015 r. w Porcie Gdańsk, natomiast w styczniu br. przeładowano 2,5 mln ton, co było wynikiem gorszym o 2,9% od wskaźników przeładunków ze stycznia 2014 r. (2,57 mln ton). – My jako zarząd portu na ten moment nie zauważamy żadnych istotnych zmian, czy to w zakresie przeładowywanego w naszym porcie wolumenu towarowego, czy też liczby zawijających statków. Na podstawie danych zebranych od naszych operatorów odnośnie przewidywań w zakresie wielkości przeładunków jakich możemy się spodziewać zakładamy, że rok 2015 nie powinien być gorszy od roku ubiegłego – mówi Monika Wszeborowska, p.o. dyrektora Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

– W chwili obecnej, po dwóch miesiącach od wejścia w życie tzw. dyrektywy siarkowej za wcześnie jest, aby jednoznacznie określić skutki jej wprowadzenia. Owszem, dyrektywa ta nie działa na korzyść armatorów, bowiem nakłada na nich obowiązek stosowania paliw droższych niż eksploatowane dotąd. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę na fakt, że w tym samym okresie, tych ostatnich 2 miesięcy cena ropy bardzo poważnie spadła na rynkach światowych, stąd na chwilę obecną dyrektywa może nie być jeszcze tak dotkliwa w odczuciu armatorów – dodaje Monika Wszeborowska.

Od 1 stycznia br. obowiązują przepisy dyrektywy siarkowej. Zgodnie z nowelizacją prawa międzynarodowego – Załącznika VI do Konwencji MARPOL 73/78, Morze Bałtyckie zostało wyznaczone obszarem specjalnym ze względu na emisję dwutlenku siarki (SECA). Stąd też, od 1 stycznia 2015 r. obowiązuje na Bałtyku (jak również m.in. na Morzu Północnym i Kanale La Manche) konieczność stosowania paliw zawierających nie więcej niż 0,1% siarki lub stosowania urządzeń ograniczających emisję siarki w spalinach do ilości równoważnej stosowaniu paliwa niskosiarkowego (0,1 % lub poniżej).

Przypomnijmy, że władze Portu Gdynia sygnalizują, iż wejście w życie dyrektywy siarkowej powoduje, że powtórzenie wyników przeładunków z 2014 r. będzie dużym sukcesem. W 2014 r. zarówno w Gdańsku, jak i w Gdyni odnotowano rekordowe przeładunki w historii – odpowiednio: 32,3 oraz 19,4 mln ton.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.