PMK
W zeszłym tygodniu do portu Bronka w Sankt Petersburgu przypłynął statek wielozadaniowy Lian Hua Song państwowego, chińskiego armatora Cosco. To pierwsza jednostka płynąca między tymi tymi krajami, która pokonała Szlak Arktyczny.
Szlak arktyczny to droga morska łączącą Chiny z Atlantykiem, biegnąca wzdłuż północnych brzegów Eurazji, m.in. przez Morze Barentsa, Morze Karskie, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Wschodniosyberyjskie, Cieśninę De Longa, Morze Czukockie i Cieśninę Beringa. Rejs statków tą drogą staje się coraz popularniejszy, głównie z względu na topnienie lodowców wskutek globalnego ocieplenia. Szlak arktyczny pozwala skrócić czas podróży z Chin do Północnej Ameryki nawet o 30 proc.
Statkiem testującym podróż tym szlakiem dla chińskiego armatora Cosco był Yong Sheng, który wypłynął z Dalian 8 lipca tego roku. Frachtowiec tym samym szlakiem powróci do Chin w październiku. Teraz chiński gigant planuje zwiększenie tonażu pływającego Przejściem Północno-Wschodnim.
- Jesteśmy pełni optymizmu, gdy patrzymy na przyszłość transportu przez Arktykę – powiedział przedstawiciel Cosco na łamach gazety "Hovudstadsbladet". - Rozważamy wysłanie więcej jednostek tym szlakiem – dodał.
Przejście Północno-Wschodnie kryje w sobie wielki potencjał. Możliwość transportu dużymi jednostkami przez tę trasę będzie prawdziwym przełomem dla branży morskiej. Przejście Północno-Wschodnie z Rotterdamu do Yokohamy (ok. 13,7 tys. km) jest bowiem krótsze aż o 33 proc. od trasy przez Kanał Sueski (20,9 tys. km).
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie