• <
bulk_cargo_port_szczecin

Al Nuaman zacumował w Świnoujściu

11.12.2015 07:43 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Al Nuaman zacumował w Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

Dzisiaj (11.12) do terminalu LNG w Świnoujściu wpłynął pierwszy metanowiec ze skroplonym gazem ziemnym. Dostarczył surowiec niezbędny do uruchomienia instalacji.

Morski gigant o nazwie Al Nuaman (pojemność 216 tys. metrów sześć., szerokość 50 m i długość aż 315 m) wyruszył z Kataru 20 listopada. Dotarł do Świnoujścia z około 210 tys. m sześciennych LNG, które posłużą do schłodzenia i rozruchu instalacji. Kolejna dostawa LNG na cele technologicznie odbędzie się w lutym przyszłego roku, a komercyjna eksploatacja terminalu LNG w Świnoujściu będzie możliwa od połowy przyszłego roku.

Zobacz zdjęcia: Wpłynięcie Al Nuamana do Świnoujścia

Metanowiec po przybyciu do basenu portowego został zacumowany do platformy rozładunkowej na falochronie wschodnim. Poprzez tzw. ramiona rozładowcze rozpocznie się wypompowywanie gazu. Surowiec w postaci płynnej (o temperaturze – 162 stop. Celsjusza) zostanie przesyłany do dwóch zbiorników. Kolejnym punktem będą testy całej instalacji.

Całość operacji przebiegać będzie z zachowaniem najwyższych światowych standardów, które gwarantują jej pełne bezpieczeństwo i sprawne funkcjonowanie. Zastosowana technologia, wdrożone systemy i procedury, przyjęte normy jakościowe i uzyskane certyfikaty sprawiają, że inwestycja spełnia wszystkie rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa przeznaczone dla obiektów o znaczeniu strategicznym.

W ramach uruchamiania systemów bezpieczeństwa i przygotowania instalacji do fazy eksploatacji, na terenie terminalu LNG już trwają skomplikowane testy poszczególnych elementów systemu. Jedną z najważniejszych prób bezpieczeństwa będzie uruchomienie wieży wydmuchów. Choć bardzo widowiskowe, nie stworzy żadnego zagrożenia dla mieszkańców, otoczenia inwestycji i środowiska naturalnego.

Podstawowym zadaniem wieży wydmuchów w okresie eksploatacji terminalu będzie uwalnianie do powietrza części gazu, by w ten sposób  zapewnić w całej instalacji prawidłowe ciśnienie. Obiekt będzie używany bardzo rzadko, jako jeden z elementów bezpieczeństwa instalacji. W najbliższym czasie, trzy dni po zawinięciu pierwszego metanowca z LNG do Świnoujścia, rozpoczną się testy wieży wydmuchu.

Uwalnianie gazu będzie odbywać się w sposób całkowicie kontrolowany i bezpieczny. W celu ograniczenia potencjalnie zwiększonej emisji gazu do atmosfery, wydmuch będzie odbywał się wraz z zapłonem gazu na wieży wydmuchów. Oznacza to, że nad wysoką na 62 metry wieżą pojawi się płomień, co jest zjawiskiem normalnym w instalacjach gazowych.

Przez pierwsze pięć dni, w trakcie właściwego sprawdzania systemu, wysokość płomienia może osiągnąć wysokość nawet 38 metrów. Następnie, w ramach testowania kolejnych elementów instalacji, jej wysokość zmniejszy się i w zależności od ilości uwalnianego gazu, będzie liczyć od 10 do 20 metrów. Test wieży wydmuchów będzie generował pewien hałas. Niecały kilometr od instalacji, jego poziom może być równorzędny z tym, który wydaje zwykły odkurzacz. Flara zapłonie także po zawinięciu drugiego metanowca w Świnoujściu, w pierwszym kwartale 2016 r.

Odbiór terminalu LNG w Świnoujściu przewidziany jest na koniec maja 2016 r. "Będzie to taki etap, gdy uzyskamy pozwolenie na użytkowanie. Powinniśmy być w pełni przygotowani do tego, aby w sposób komercyjny odbierać następne statki. Zakładamy, że w drugim półroczu przyszłego roku te statki będą systematycznie wpływać do Polski w ramach kontraktu pomiędzy PGNiG i Qatargas. Z częstotliwościową jednego statku miesięczne" – powiedział w PAP prezes Gaz-Systemu Jan Chadam.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.