PMK
Kwiecień rozpocznie się otwarciem wielu nowych serwisów kontenerowych, co napędzi rynek czarteru tych jednostek. Przez kolejne 6 tygodni zapotrzebowanie na nowe jednostki wyniesie 360 tys. TEU.
Najwięcej z nowych statków trafi na szlaki Azja – Południowa Ameryka i Azja – Karaiby. Duże zmiany są wynikiem wejścia w życie wielu aliansów kontenerowych i stworzenia zupełnie nowej siatki serwisów.
Nowe sojusze armatorskie spowodowały mnóstwo przetasowań w serwisach na całym świecie. Najbardziej na tym skorzystało część azjatyckich i europejskich portów.
Wśród beneficjentów zmian należy wymienić terminale kontenerowe w Szanghaju, Singapurze, Tanjung Pelepas (Malezja), Yantian i Ningbo (oba w Chinach), Laem Chabang (Tajlandia), Marsaxlokk (Malta) i Walencji (Hiszpania). Na zmianach skorzystał także polski terminal DCT w Gdańsku, który w maju zeszłego roku rozpoczał współpracę z aliansem OCEAN.
Z kolei porty w malezyjskim Klang, tajwańskim Kaohsiung, egipskim Port Said czy hiszpańskim Algeciras straciły dużo połączeń z/do Europy.
Obecnie wśród portów Północnej Europy najwięcej zawinięć kontenerowców z Azji notuje port Rotterdam, zaraz przed Hamburgiem. Z kolei port w Antwerpii notuje rekordowy wzrost przeładunków azjatyckich, aż o 1/3.
Nowe sojusze zmieniły także znaczenie kilku terminali i portów w stałych połączeniach Daleki Wschód - Morze Śródziemne. Najwięcej kontenerowców z Azji przyjmuje obecnie grecki port Pireus, należący do grupy Cosco, członka Ocean Alliance.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych