W Jasinie koło Poznania otwarto nowoczesny terminal przeładunkowy kontenerów, łączący dwa środki transportu – drogowy i kolejowy. Inwestycja otrzymała ponad 31,3 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko.
- Na atrakcyjność terminala wpływa jego położenie – bezpośrednio na trasie jednego z najważniejszych transeuropejskich kolejowych korytarzy transportowych tj. E30 Rotterdam – Moskwa oraz przy autostradzie A2 Berlin – Warszawa – powiedział wiceminister Waldemar Sługocki.
Dodał, że również w nowej perspektywie będą pieniądze na rozwój transportu intermodalnego.
Nowy terminal jest przeznaczony do przeładunku i składowania kontenerów oraz naczep podkontenerowych. W wyniku realizacji inwestycji, wielkość obsłużonych ładunków wyniesie w 2016 r. 86 800 TEU.
W ramach wartego ponad 90,1 mln zł projektu opracowano dokumentację środowiskową, projektową i wykonawczą dotycząca terminala. Powstał m.in. nowy układ drogowy i torowy. Wykonano instalację energetyczną i sieci trakcyjnej. Zakupiono elementy bocznicy kolejowej (sprzęt i wyposażenie) oraz system IT do zarządzania terminalem.
***
W latach 2007-2013 budowę i modernizację terminali intermodalnych, a także zakup niezbędnego wyposażenia i taboru do przewozów intermodalnych współfinansował Program Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Kwota przeznaczona na tego typu inwestycje to ponad 121 mln euro. Wsparcie będzie kontynuowane w latach 2014-2020 także z PO IiŚ – suma środków to ok. 247 mln euro.
Możliwe jest uzyskanie dofinansowania na inwestycje polegające m.in. na:
budowie i przebudowie infrastruktury terminali intermodalnych, w tym tych położonych w centrach logistycznych i portach morskich;
zakupie i/lub modernizacji urządzeń niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych (w szczególności lokomotyw manewrowych oraz urządzeń dźwigowych i innych służących do przeładunku);
zakupie i/lub modernizacji systemów telematycznych i satelitarnych (urządzeń i oprogramowania) związanych z transportem intermodalnym oraz ich wdrożenie;
zakupie i/lub modernizacji taboru kolejowego, w tym lokomotyw trakcyjnych oraz specjalistycznych wagonów służących do przewozów intermodalnych (platformy).
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key