• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

MGMiŻŚ: w PŻM trwa bardzo trudna restrukturyzacja

jk

23.11.2017 13:47 Źródło: PAP

Partnerzy portalu

MGMiŻŚ: w PŻM trwa bardzo trudna restrukturyzacja - GospodarkaMorska.pl

Polska Żegluga Morska przechodzi bardzo trudny proces restrukturyzacji - powiedział w czwartek wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski. Według niego, trwający program naprawczy ma podnieść wiarygodności przedsiębiorstwa.

"Firma przechodzi bardzo trudny proces restrukturyzacji oraz wdrażany jest w niej plan naprawczy" - powiedział Witkowski posłom sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, referując sytuację, w jakiej znajduje się PŻM po wprowadzeniu w przedsiębiorstwie zarządu komisarycznego. Jak dodał, trwający w firmie proces inwestycyjny ma umożliwić odebranie zamówionych wcześniej statków, a także odzyskanie klientów.

"Sprawozdanie PŻM za rok obrotowy 2016 (…) wykazało stratę netto prawie 42 mln zł. 17 lutego br. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk ustanowił w PŻM zarząd komisaryczny, a dotychczasowe organy przedsiębiorstwa uległy rozwiązaniu" - powiedział wiceminister. Jak dodał, to była właściwa reakcja przeprowadzoną w odpowiednim czasie.

Realizacja przyjętego programu naprawczego ma na celu podniesienie wiarygodności przedsiębiorstwa i grupy kapitałowej oraz wzmocnienie sytuacji finansowej - podkreślał Witkowski.

"Program naprawczy skupia się przede wszystkim na obszarze operacyjnym statków typu masowce. To przywrócenie rentowności operacyjnej w drodze działań oszczędnościowych, działalność operacyjna, czyli obniżenie kosztów zarządu technicznego statków, obniżenie kosztów zarządu załogowego, czyli koszty pracownicze (…), działalność finansowa długoterminowa, przebudowa struktury finansowania i obniżenie kosztów zarządu ogólnego" - kontynuował Witkowski. Jak dodał, "W obszarze operacyjnym to zwiększenie zdolności dywidendowej poprzez optymalizację połączoną z działaniami oszczędnościowymi w zakresie kosztów zarządu flotą i zarządu ogólnego".

Wiceminister podkreślał, że program naprawczy nie zakłada wykorzystywania zewnętrznych źródeł finansowania dla celów restrukturyzacji grupy kapitałowej.

"Sytuacja finansowa PŻM jak i całej grupy jest stabilna, a co najważniejsze zachowana jest spójność finansowa" - dodał.

Witkowski powiedział także, że działania restrukturyzacyjne, w których uczestniczą strony pozostają tajemnicą handlową i gospodarczą, ponieważ "rynek jest trudny, konkurencja gigantyczna, a gracze nie zawsze uczciwi".

Zarządca komisaryczny w PŻM Paweł Brzezicki powiedział z kolei, że przedsiębiorstwo "posiada w tej chwili 50 statków masowych, zarządza jednym statkiem obcym, posiada również w grupie promy; ma cztery, zarządza następnymi trzema, które należą do wspólnika".

"Przez ostatnie lata PŻM sprzedała 80 statków, z których tylko sześć zostało sprzedanych na złom, reszta statków stanowi niestety naszą bezpośrednią konkurencję, bo są na naszych rynkach. Liczba statków znacznie się zmniejszyła, nie mniej jednak aktualnie zaczęliśmy przywracać zaufanie do firmy i kilkudziesięciu światowej renomy klientów załadowało na nasze statki i wszystkie w tej chwili płyną z ładunkiem" - dodał Brzezicki.

Poseł PO Norbert Obrycki poruszył kwestię wyboru ofert remontów statków należących do PŻM. Na czym polega fenomen monopolu stoczni remontowej Gryfia wobec PŻM i czy te przetargi są na polecenie polityczne, czy bazują na rachunku ekonomicznym" - pytał.

"Nieprawdą jest, że stocznia Gryfia posiada monopol, ponieważ aktualnie współpracujemy ze wszystkimi polskimi stoczniami" - odpowiedział Brzezicki. "Jeżeli statek płynie do kraju na remont, to dlatego, że jest po prostu taniej również z paliwem i czasem, który pokonuje, żeby do tej stoczni dopłynąć" - dodał zarządca komisaryczny.

Posłowie PO i Nowoczesnej podnosili, że w informacji przedstawionej przez Witkowskiego brakuje szczegółowych danych o kondycji PŻM i programie naprawczym. Proponowali, że można utajnić posiedzenie komisji, jeśli pojawią się na nim dane wrażliwe przedsiębiorstwa.

Powodem wprowadzenia w PŻM w lutym br. zarządu komisarycznego była trudna sytuacja największego narodowego armatora, ciągły brak symptomów poprawy koniunktury na światowym rynku shippingowym, a także brak odpowiednich działań dotychczasowego kierownictwa Grupy PŻM - podał na początku roku resort gospodarki morskiej.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.