• <
PZT_980x120_gif_2020

Maersk Line walczy o utrzymanie pozycji lidera. A konkurencja rośnie

Strona główna Porty, logistyka Maersk Line walczy o utrzymanie pozycji lidera. A konkurencja rośnie
Maersk Line walczy o utrzymanie pozycji lidera. A konkurencja rośnie - GospodarkaMorska.pl

PMK

21.06.2016 Źródło: własne

Trwa walka duńskiego Maersk Line o utrzymanie pozycji lidera na rynku kontenerowym. A nie jest łatwo, biorąc pod uwagę falę fuzji, w szczególności w Azji, która wzmogła konkurencję o udział w rynku.

Maersk posiada obecnie 15 proc. udziałów w rynku przewozów kontenerowych. Teraz jednak czeka ich ostra konkurencja ze strony chińskich armatorów oraz zachodnich firm, które rozszerzają swoje udziały na azjatyckim rynku.

Jedną z nich jest francuskie CMA CGM, trzeci największy armator kontenerowy, która właśnie jest w fazie zakupu singapurskiego Neptune Orient Lines za kwotę 25 mld dolarów. Z kolei w Chinach doszło do połączenia Cosco z

China Shipping Group oraz do zakupu grupy logistycznej Sinotrans & CSC Holdings Co przez China Shipping Group. W zeszłym roku doszło też do fuzji niemieckiego Hapag-Lloyd z bliskowchodnim UASC.

Konsolidacja jest odpowiedzią armatorów na trwający od dwóch lat kryzys. - Jeżeli jesteś mały, to ciężko Ci będzie przeżyć w obecnej sytuacji - stwierdził David Cheng z Hong Kong Maritime. Udziałowcy Maerska naciskają na zarząd armatora, by ten użył rezerwy finansowej (12 mld dolarów) do wzmocnienia pozycji przewoźnika.

Jednym z powodów obecnej sytuacji jest inwestycja Maerska, razem z innymi armatorami, w megakontenerowce. Efekt jest taki, że dziś aż 18 proc. światowej floty kontenerowców stoi bezczynnie w portach, bo nie ma dla nich zapotrzebowania. Tylko w ostatnim kwartale globalna ładowność kontenerowców wzrosła o 7 proc., przy czym zapotrzebowanie na ich usługi urosło o mizerne 1 proc. Z tego powodu cena za przewóz kontenera spadła aż o połowę.

Przyszłość tych armatorów megakontenerowców przedstawia się jeszcze gorzej. Zeszłoroczne badanie przeprowadzone przez Organizację Europejskiej Współpracy Gospodarczej (OECD) wykazało, że efekt skali generuje od 4 do 6 razy mniej oszczędności niż w poprzednich dekadach. Obecnie 60 proc. oszczędności wynika z rozwoju technologii silników. Mówiąc prościej: budowanie mniejszych jednostek z lepszymi silnikami jest bardziej opłacalne niż budowanie dużych statków.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_szczecin_390x100_2020
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 48,28 $ baryłka  0,00% 19:58
 Cyna 18790,00 $ tona 0,58% 25 lis
 Cynk 2727,00 $ tona -0,66% 25 lis
 Aluminium 1967,00 $ tona 0,15% 25 lis
 Pallad 2420,70 $ uncja  0,00% 19:44
 Platyna 970,95 $ uncja  0,00% 19:44
 Srebro 22,68 $ uncja  0,00% 19:44
 Złoto 1783,10 $ uncja  0,00% 19:44
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.