• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Maersk Line walczy o utrzymanie pozycji lidera. A konkurencja rośnie

PMK

21.06.2016 12:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Maersk Line walczy o utrzymanie pozycji lidera. A konkurencja rośnie

Partnerzy portalu

Maersk Line walczy o utrzymanie pozycji lidera. A konkurencja rośnie - GospodarkaMorska.pl

Trwa walka duńskiego Maersk Line o utrzymanie pozycji lidera na rynku kontenerowym. A nie jest łatwo, biorąc pod uwagę falę fuzji, w szczególności w Azji, która wzmogła konkurencję o udział w rynku.

Maersk posiada obecnie 15 proc. udziałów w rynku przewozów kontenerowych. Teraz jednak czeka ich ostra konkurencja ze strony chińskich armatorów oraz zachodnich firm, które rozszerzają swoje udziały na azjatyckim rynku.

Jedną z nich jest francuskie CMA CGM, trzeci największy armator kontenerowy, która właśnie jest w fazie zakupu singapurskiego Neptune Orient Lines za kwotę 25 mld dolarów. Z kolei w Chinach doszło do połączenia Cosco z

China Shipping Group oraz do zakupu grupy logistycznej Sinotrans & CSC Holdings Co przez China Shipping Group. W zeszłym roku doszło też do fuzji niemieckiego Hapag-Lloyd z bliskowchodnim UASC.

Konsolidacja jest odpowiedzią armatorów na trwający od dwóch lat kryzys. - Jeżeli jesteś mały, to ciężko Ci będzie przeżyć w obecnej sytuacji - stwierdził David Cheng z Hong Kong Maritime. Udziałowcy Maerska naciskają na zarząd armatora, by ten użył rezerwy finansowej (12 mld dolarów) do wzmocnienia pozycji przewoźnika.

Jednym z powodów obecnej sytuacji jest inwestycja Maerska, razem z innymi armatorami, w megakontenerowce. Efekt jest taki, że dziś aż 18 proc. światowej floty kontenerowców stoi bezczynnie w portach, bo nie ma dla nich zapotrzebowania. Tylko w ostatnim kwartale globalna ładowność kontenerowców wzrosła o 7 proc., przy czym zapotrzebowanie na ich usługi urosło o mizerne 1 proc. Z tego powodu cena za przewóz kontenera spadła aż o połowę.

Przyszłość tych armatorów megakontenerowców przedstawia się jeszcze gorzej. Zeszłoroczne badanie przeprowadzone przez Organizację Europejskiej Współpracy Gospodarczej (OECD) wykazało, że efekt skali generuje od 4 do 6 razy mniej oszczędności niż w poprzednich dekadach. Obecnie 60 proc. oszczędności wynika z rozwoju technologii silników. Mówiąc prościej: budowanie mniejszych jednostek z lepszymi silnikami jest bardziej opłacalne niż budowanie dużych statków.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.