ew
Sejm Litwy wyraził we wtorek zgodę na wykupienie od norweskiej spółki Hoegh LNG dzierżawionego obecnie pływającego terminala LNG „Independence”. Terminal miał być wykupiony do końca 2024 r., gdy wygaśnie umowa dzierżawy.
Odpowiednią nowelizację ustawy o terminalu gazu skroplonego poparło 99 posłów w 141-osobowym parlamencie, jeden poseł głosował przeciwko, 17 wstrzymało się od głosu.
W ocenie przewodniczącego sejmowego komitetu ds. energetyki, posła Virginijusa Poderysa, „decyzja o wykupieniu terminalu jest słuszna, gdyż zmniejszy to o jedną trzecią koszty utrzymania”.
Zdaniem posła sejmowego komitetu ds. gospodarczych Eugeniusa Gentvilasa, „decyzja o nabyciu statku-terminala LNG jest przedwczesna, uwzględniając ciągle zmieniający się rynek gazu”. „Obecne tendencje wyraźnie wskazują, że w przyszłości Litwa będzie potrzebowała znacznie mniej gazu w porównaniu z obecnym stopniem jego zużycia” - mówi Gentvilas. Proponował on, by „decyzję o wkupieniu terminalu podjąć bliżej wygaśnięcia jego dzierżawy”.
Zgodnie z podpisaną umową spółka "Klaipedos Nafta" dzierżawi terminal typu RSFU - o pojemności 170 tys. m sześc. LNG i zdolności regazyfikacyjnej rzędu 4 mld m sześc. - od końca 2014 r. do końca 2024 r. Za dzierżawę statku Litwa płaci rocznie 68,9 mln dol. Cena nabycia terminalu norweskiej spółki Hoegh LNG jest poufna. Litewskie media spekulują, że może ona wynosić od 121 mln do 160 mln euro.
Premier Litwy Saulius Skvernelis przed kilkoma miesiącami zaznaczył, że „nie analizujemy okoliczności nabycia statku-magazynu ani wysokości jego ceny" i wskazał, że "najważniejsze jest maksymalne zapewnienie Litwie niezależności energetycznej i zmniejszenie kosztów gazu ziemnego dla mieszkańców".
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych