pc
Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS) liczy, że do połowy tego roku uda się jej sfinalizować przejęcie Euroterminala Sławków - poinformował PAP prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb. Obecnie do LHS należy niecałe 10 proc. udziałów w terminalowej spółce.
"Zakończony został proces wyceny Euroterminala, ale nie jest jeszcze przez nas zatwierdzona. Myślę, że w ciągu tego kwartału rozpoczniemy rozmowy. (...) Mam nadzieję, że połowa roku powinna być etapem finalnym w tym zakresie" - powiedział PAP Tracichleb.
"Nie wiemy, ile to przejęcie będzie nas kosztować, ale część środków na inwestycje mamy zabezpieczonych" - dodał.
Spółka informowała wcześniej, że zamierza przeznaczyć na rozwój 800 mln zł do roku 2025. Zamierza przeznaczyć pieniądze na modernizację lokomotyw, zwiększenie przepustowości linii, zabezpieczenie infrastruktury logistycznej i niezbędne programy remontowe.
Linia Hutnicza Szerokotorowa to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z położonym w woj. śląskim Euroterminalem w Sławkowie. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy, którym jest spółka PKP LHS.
81,4 proc. udziałów w spółce Euroterminal Sławków należy do katowickiej Grupy CZH, natomiast po 9,3 proc. udziałów mają spółki: PKP Cargo Logistics oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Swoje zdolności przeładunkowe euroterminal szacuje na prawie 285 tys. kontenerów rocznie; może też przeładować ok. 2 mln ton węgla, 380 tys. ton wyrobów stalowych oraz ok. 365 tys. ton innych towarów masowych, jak sól, biomasa czy ziarno, i 200 tys. towarów na paletach. Część terenów terminalu została włączona do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni