ew
Polska będzie starała się o uzyskanie unijnego wsparcia przy budowie części kolejowej i drogowej Centralnego Portu komunikacyjnego (CPK) - poinformował PAP minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Zaznaczył jednocześnie, że obecnie unijne przepisy nie pozwalają na wspieranie budowy lotnisk, z wyjątkiem kwestii dotyczących poprawy bezpieczeństwa.
"Europejska polityka transportowa począwszy od tej obecnej perspektywy stawia bardzo silny akcent nie tylko na połączenia w ramach sieci TEN-T (bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej), ale, co jest swego rodzaju nowością, na węzły transportowe" - powiedział PAP Kwieciński.
Wyjaśnił, że chodzi o węzły nie tylko w rozumieniu kolejowych, czy drogowych, ale przede wszystkim zapewnienia intermodalności transportu.
"Nasza propozycja dotycząca Centralnego Portu Komunikacyjnego jest o tyle ważna, że tworzy z CPK taki intermodalny węzeł" - stwierdził.
Minister powiedział też, że wartość części drogowej i kolejowej projektu CPK to około połowa całkowitej wartości projektu, która jest szacowana na 30-35 mld zł.
Kwieciński przyznał jednocześnie, że lotnisko, które powstanie w ramach CPK, mogłoby zostać częściowo sfinansowanie środkami pochodzącymi od inwestorów komercyjnych.
"Finansowanie dla części lotniskowej będziemy w stanie zapewnić" - podkreślił.
Minister poinformował, ze rząd docelowo chce włączyć CPK do transportowej sieci transeuropejskiej.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny