PMK
Chorwacja już rozpoczęłą budowę nowego terminala LNG. Inwestycja ma częściowo być opłacona z funduszy unijnych.
Chorwacki rząd uchwalił wcześniej specjalną ustawę, która miała przyśpieszyć konstrukcję terminala LNG w Krk. Jak podkreśliła chorwacka minister gospodarki, Martina Dalić, ustawa zmieniła decyzję z 2015 r., nadając projektowi strategiczne znaczenie na wszystkich jego etapach. Celem było jak najszybsze rozpoczęcie realizacji projektu, aby dotrzymać terminu jego ukończenia, który został ustalony na 2019 rok.
Projekt ma również strategiczne znaczenie dla UE, która planuje zapewnić 28 procent niezbędnych środków finansowych na jego realizację. W grudniu 2017 r. UE udzieliła dotacji na wsparcie budowy terminalu o wartości 101,4 mln euro. Dotacja to ponad jedna czwarta ogólnych szacowanych kosztów terminalu, które wyniosą 455,2 mln dolarów.
Oczekuje się, że środki te zostaną wykorzystane na budowę pierwszego etapu pływającego terminalu LNG i stanowią największą dotację na rozwój projektu energetycznego w Chorwacji.
- Wierzę, że dzięki takiemu terminalowi odgrywalibyśmy znacznie ważniejszą rolę w ogólnej polityce energetycznej Europy - powiedział dziennikarzom Andrej Plenkovic, premier Chorwacji.
We wrześniu 2017 r. LNG Croatia, deweloper projektu terminalu importowego LNG, wezwał do składania ofert na dostawę jednostki pływającej i regazyfikacji (FSRU). FSRU to jednostka do magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego.
Kolejki na przeprawie promowej w Świnoujściu
Morza spotkały się w Gdańsku. Baltic and Black Sea Ports & Shipping 2023
Współpraca Portu Gdańsk i mieszkańców dzielnic miasta na rzecz poprawy jakości życia
Terminal LNG w Świnoujściu – kolejna dostawa gazu z USA i wizyta ambasadora
Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa
Wkrótce ruszy przetarg na wykonawcę części hydrotechnicznej terminala offshore w Świnoujściu