PMK
Chorwacja już rozpoczęłą budowę nowego terminala LNG. Inwestycja ma częściowo być opłacona z funduszy unijnych.
Chorwacki rząd uchwalił wcześniej specjalną ustawę, która miała przyśpieszyć konstrukcję terminala LNG w Krk. Jak podkreśliła chorwacka minister gospodarki, Martina Dalić, ustawa zmieniła decyzję z 2015 r., nadając projektowi strategiczne znaczenie na wszystkich jego etapach. Celem było jak najszybsze rozpoczęcie realizacji projektu, aby dotrzymać terminu jego ukończenia, który został ustalony na 2019 rok.
Projekt ma również strategiczne znaczenie dla UE, która planuje zapewnić 28 procent niezbędnych środków finansowych na jego realizację. W grudniu 2017 r. UE udzieliła dotacji na wsparcie budowy terminalu o wartości 101,4 mln euro. Dotacja to ponad jedna czwarta ogólnych szacowanych kosztów terminalu, które wyniosą 455,2 mln dolarów.
Oczekuje się, że środki te zostaną wykorzystane na budowę pierwszego etapu pływającego terminalu LNG i stanowią największą dotację na rozwój projektu energetycznego w Chorwacji.
- Wierzę, że dzięki takiemu terminalowi odgrywalibyśmy znacznie ważniejszą rolę w ogólnej polityce energetycznej Europy - powiedział dziennikarzom Andrej Plenkovic, premier Chorwacji.
We wrześniu 2017 r. LNG Croatia, deweloper projektu terminalu importowego LNG, wezwał do składania ofert na dostawę jednostki pływającej i regazyfikacji (FSRU). FSRU to jednostka do magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie