pc
Według Izby Gospodarczej Transportu Lądowego rzeczywisty wzrost kosztów realizacji kontraktów kolejowych od pierwszego kwartału 2016 do drugiego kwartału 2018 wyniósł 36,69 proc. - poinformował Wiesław Nowak, przewodniczący Sekcji Budownictwa Kolejowego w Izbie Gospodarczej Transportu Lądowego.
"Rzeczywisty wzrost kosztów realizacji kontraktów (kolejowych - PAP) w okresie od pierwszego kwartału 2016 do drugiego kwartału 2018 r., według zrobionych przez naszych specjalistów analiz, na podstawie prawdziwych danych pochodzących od wykonawców, wynosi 36,69 proc." - powiedział Nowak.
"Średniorocznie ten wzrost pomiędzy 2016 a 2018 rokiem wynosi praktycznie 15 proc. Proszę sobie teraz wyobrazić sytuację firmy, która zawierała kontrakt, składała ofertę na początku roku 2016 a realizuje ją teraz i będzie w roku 2019 i 2020. Praktycznie rzecz biorąc jeżeli skończy na 50 proc. brakujących kosztów, to będzie dobrze" - dodał.
Poinformował on, że ogólny wniosek, który wyciąga branża to taki, że realne koszty realizacji kolejowych kontraktów są dużo wyższe w stosunku do tego, co można było zaplanować i można było przewidzieć, składając ofertę.
Dodał, że czynniki wzrostu kosztów, których doświadcza obecnie branża, były przez budowlańców nie do przewidzenia, gdy składali oferty.
Jego zdaniem branża ma do czynienia obecnie z dwoma problemami. Pierwszy to urealnienie kosztów realizacji już zawartych kontraktów. "Nawet jeżeli umowa zawiera wskaźniki waloryzacyjne, to są to wskaźniki, które nie pasują do rzeczywistości na rynku budowlanym" - wyjaśnił.
Przypomniał, że w realizacji w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK) są kontrakty wartości około 36 mld zł. "Ten problem dotyczy dużej kwoty z puli pieniędzy przeznaczonych na KPK. Z tym problemem musimy sobie jakoś poradzić" - dodał.
Drugim problemem, jak powiedział Nowak, są kontrakty, które dopiero będą podpisywane. "Dzisiaj powszechnym zjawiskiem jest, że zamawiający unieważniają przetargi ze względu na zbyt wysokie oferty, które otrzymują" - stwierdził.
Zdaniem Nowaka muszą zostać opracowane realne wskaźniki waloryzacji kosztów wykonania kontraktów.
Przyznał, że branża, przy współudziale GUS-u próbuje opracować wskaźniki wzrostu kosztów. Chodzi o opracowanie koszyków drogowego i kolejowego zawierających podstawowe materiały i czynniki wpływające na koszty realizacji inwestycji.
"Jeżeli nie rozwiążemy tych problemów, to w naszej ocenie mogą być kłopoty z wykorzystaniem środków unijnych" - stwierdził Nowak.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny