Hyundai Merchant Marine (HHM), drugi największy przewoźnik kontenerowy w Korei Południowej, zamierza kupić 37 kontenerowców od pogrążonego w kryzysie armatora Hanjij Shipping.
HHM jest pierwszym armatorem, który zainteresował się statkami upadłego przewoźnika. Na ich celowniku jest przede wszystkim pięć kontenerowców o ładowności 13 tys. TEU. Koreański rząd i Koreański Bank Rozwoju (KDB) wesprą HMM w zakupie jednostek wycenianych na 90 mln dolarów każda. Jest to w ich interesie, gdyż obie instytucje są udziałowcami w Hanjin.
Hanjin Shipping złożył wcześniej wniosek o postępowanie upadłościowe. Jako przyczyny podała trudności płatnicze i zadeklarowaną we wtorek przez banki odmowę kontynuowania pomocy finansowej dla siódmego co do wielkości światowego przedsiębiorstwa żeglugowego.
Teraz władze spółki pracują nad różnymi scenariuszami rozwiązania problemu. Na tapetę trafił ostatnio ten, który zakłada sprzedaż 22 z 37 statków armatora oraz zwrócenie 61 wyczarterowanych jednostek. Spowodowałoby to powstanie dużo mniejszego przewoźnika.
Czy jednak dojdzie do tego rozwiązania zależy głównie od poczynań koreańskiego rządu, który póki co nie chce ratować zadłużonego na ponad 5 mld dolarów armatora. Bardziej prawdopodobny wydaje się więc całkowity upadek Hanjin.
Upadek koreańskiego przewoźnika otworzył oczy większości członkom branży. Armatorzy nie chcą powtórzyć bowiem błędu Hanjin, który przez lata ignorował wciąż rosnący dług. Od 2010 do 2016 roku zakład zadłużył się aż na 580 mln dolarów.
Eksperci już 3 lata temu ostrzegali, że Hanjin stoi na skraju krawędzi. Nikt nie słuchał. Dziś z pewnością więcej armatorów by to zrobiło.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub