• <
HARTWIG SZCZECIN

Fiński rząd kończy z monopolem państwa na kolei

jk

10.08.2017 04:04 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Fiński rząd kończy z monopolem państwa na kolei
Fiński rząd kończy z monopolem państwa na kolei - GospodarkaMorska.pl

Fiński rząd zdecydował o otwarciu rynku kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję - poinformowała w środę minister transportu Anne Berner. Od 2020 r. operatorzy będą mogli wejść na fiński rynek i stopniowo zakończy się monopol państwowej spółki VR.

Decyzja fińskiego rządu związana jest z wdrażaniem unijnych przepisów o liberalizacji rynku usług kolejowych (tzw. IV pakiet kolejowy).

"W Finlandii przewozy pasażerskie i towarowe są otwarte na konkurencję w transporcie drogowym, morskim i powietrznym, ale nie na kolei" - powiedziała Anne Berner na konferencji prasowej. Według niej otwarcie rynku ma zredukować koszty transportu oraz ułatwić organizację lokalnych i aglomeracyjnych przewozów kolejowych. Dodała, że celem jest także wzmocnienie udziału transportu kolejowego w przewozach podróżnych, a także to, aby operatorzy kolejowi byli bardziej otwarci na potrzeby klientów.

Przypomniała, że wprowadzenie reformy związane jest z prawem Unii Europejskiej. W grudniu 2016 r. Parlament Europejski przyjął tzw. IV pakiet kolejowy, którego celem jest poprawa konkurencyjności i innowacyjności sektora kolejowego w krajach UE. Dzięki temu przewoźnicy mają uzyskać równy dostęp do rynków we wszystkich krajach UE i będą mogli startować w przetargach. Przetargi na przewozy kolejowe wykonywane w ramach usługi publicznej mają być normą w państwach członkowskich od grudnia 2023 r.

Berner przyznała, że świadczeniem usług kolejowych na fińskim rynku są zainteresowani zagraniczni przewoźnicy.

Reforma ma być przeprowadzana etapami i zacząć się od zmian w południowej części kraju, w której jest najgęstsza sieć połączeń. Na terenie całej Finlandii rynek kolejowy ma być otwarty do 2026 r.

Wprowadzenie reformy nie wymaga zmian w fińskim prawie ani w planowaniu budżetowym. Konieczna będzie jednak renegocjacja porozumienia między VR a ministerstwem transportu i komunikacji, zgodnie z którym państwowa spółka kolejowa ma monopol na rynku do 2024 r.

Zgodnie z planami rządu kolejowa spółka VR Group zostanie podzielona na trzy – zajmujące się taborem, siecią i nieruchomościami kolejowymi. Skrót VR pochodzi od używanej w latach 1862–1995 nazwy przedsiębiorstwa "Valtionrautatiet" (Koleje Państwowe). Pracownicy spółki VR mają zostać przeniesieni do nowych firm z zachowaniem swojego uposażenia.

Według zarządzającego VR Rolfa Janssona spółka ma silną pozycję wyjściową. Świadczy o tym wzrost liczby pasażerów w ostatnich latach oraz satysfakcja podróżnych ze świadczonych przewozów, a także rosnące zyski.

W tym roku fińskie ministerstwo transportu w ramach planów rozwoju sieci kolejowych rozpoczęło również prace - wspólnie z władzami norweskimi - nad poprowadzeniem liczącej ok. 550 km. "arktycznej linii kolejowej" od fińskiego Rovaniemi do norweskiego Kirkeness nad Morzem Barentsa.

W Finlandii jest blisko 6 tys. kilometrów czynnych linii kolejowych, z czego ponad połowa jest zelektryfikowana. Największą średnią prędkość osiągają pociągi Pendolino na trasie między Helsinkami a Lahti (165 km/h). Najszybciej mogą poruszać się pociągi na linii z Helsinek do Petersburga w Rosji (do 220 km/h).

Z Helsinek Przemysław Molik

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39475,00 $ tona -1,13% 2 gru
 Cynk 3293,00 $ tona -0,06% 2 gru
 Aluminium 2654,00 $ tona -0,56% 2 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.