• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Duże statki i alianse kłopotem w oczach spedytorów

Paweł Kuś

22.03.2016 13:16 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Duże statki i alianse kłopotem w oczach spedytorów
Duże statki i alianse kłopotem w oczach spedytorów - GospodarkaMorska.pl

Globalne Forum Spedytorów (GSF) jako największy problem swojej branży wskazało na powstawanie mega jednostek oraz aliansów armatorów.

- Mówi się, że większe statki i alianse wspomagają konkurencję i przynoszą wiele korzyści. W rzeczywistości niesie to za sobą wiele kosztów, które są przerzucane na inne podmioty rynku - powiedział Chris Welsh, sekretarz generalny GSF. - Naszym zdaniem powinny powstać regulacje i ograniczenia, które kontrolowałyby alianse i przyrost nowych jednostek. W innym przypadku zagrożona będzie konkurencja - stwierdził.

Straty z powodu dużych jednostek może odnieść przykładowo branża ubezpieczeniowa. Większe statki oznaczają bowiem większe ryzyko wielomiliardowych strat w razie wypadku. Kontenerowiec o wielkości powyżej 20 tys. TEU nie dość, że jest ciężki do odzyskania czy usunięcia to wymusza drogie inwestycje w kanałach oraz portach.

Symulacja agencji Drewry przewiduje dodatkowo, że megastatki wcale nie przynoszą spodziewanych oszczędności armatorom, terminalom, portom i innych członkom branży. Koszta operacyjne są bowiem niewiele wyższe niż rosnące koszta portowe i wciąż są coraz mniejsze.
 
- Dochodzimy do krytycznego punktu dla całej branży. Armatorzy i porty muszą ściśle ze sobą współpracować, żeby duże statki okazały się faktycznie opłacalne - powiedział dyrektor zarządzający Drewrt, Tim Power.

Badania Drewry wykazują, że ekonomika skali przestaje działać w momencie, gdy statki stają się większe niż 18 tys. TEU. Te zjawisko powoduje głównie presja wywierana na porty, które muszą inwestować w nową infrastrukturę, suprastrukturę i pogłębianie dna morskiego.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39625,00 $ tona 0,13% 19 paź
 Cynk 3706,00 $ tona -2,83% 19 paź
 Aluminium 3175,00 $ tona -0,13% 19 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.