pc
Nowoczesny, ekologiczny i bezzałogowy. To cechy nowoczesnego statku, który opracowuje norweska firma DNV GL. Jednostka będzie przeznaczona do przewozu towarów na krótkie dystanse.
ReVolt, taką nazwę otrzymała jednostka, będzie miał 60 m długości, 14,5 m szerokości oraz 5 m zanurzenia. Zmieści się na nim 100 20-stopowych kontenerów. Jednostka będzie zasilana bateriami, które wystarczą na przepłynięcie dystansu do 100 mil morskich. Statek będzie mógł rozwijać prędkość do 6 węzłów, a zautomatyzowany system nawigacyjny wykluczy wszelkie ryzyko, które mogłoby nastąpić z winy człowieka. Sterowanie statkiem będzie się odbywało w sposób zdalny – tak jak dronem, dlatego do jego obsługi nie potrzeba załogi.
Jak podkreślają przedstawiciele DNV GL, dzięki niskim kosztom eksploatacji jednostka przez 30 lat jest w stanie zaoszczędzić dla armatorów do 34 mln dolarów, czyli ponad milion dolarów rocznie. ReVolt ma pomóc w przenoszeniu części ładunków z dróg na drogi wodne oraz stanowić inspirację dla stoczni, armatorów oraz producentów sprzętu.
Projekt powstaje we współpracy z norweską firmą Transnova oraz Norweskim Uniwersytetem nauki i Technologii (NTNU). Obecnie ReVolt jest w fazie testów. Zaawansowane prace techniczne nad nim potrwają do 2018 roku.
Zobacz animację.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny