• <
bulk_cargo_port_szczecin

Dar Młodzieży za trzy tygodnie wyrusza w podróż dookoła świata. Sprawdziliśmy, czy wszystko już gotowe (foto, wideo)

pc

28.04.2018 18:38 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dar Młodzieży za trzy tygodnie wyrusza w podróż dookoła świata. Sprawdziliśmy, czy wszystko już gotowe (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Dar Młodzieży za trzy tygodnie wyrusza w podróż dookoła świata. Sprawdziliśmy, czy wszystko już gotowe (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Jeszcze trzy tygodnie i Dar Młodzieży wyruszy w Rejs Niepodległości. W piątek fregata z praktykantami na pokładzie wróciła do Gdyni. Teraz w Stoczni Remontowej Nauta przechodzi ostatnie prace remontowe, by 20 maja wypłynąć w 11-miesięczną podróż dookoła świata.

– Chciałbym, żeby 15 maja technicznie nie było już nic do zrobienia i statek był gotowy do podróży. Musimy teraz zainstalować oczyszczalnię wód balastowych, jest to prototypowa oczyszczalnia wyprodukowana przez Alfa Laval w Szwecji. Czeka już na nas w stoczni, zgodnie z planem. Mam nadzieję, że w ciągu 10 dni najdalej będzie zainstalowana plus drobne uwagi po poprzednim remoncie – mówi kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prorektor ds. morskich Akademii Morskiej w Gdyni.

Nowoczesna oczyszczalnia umożliwi polskiemu żaglowcowi spełnianie rygorystycznych przepisów obowiązujących na wodach i w portach Ameryki Północnej.

Udział w Rejsie Niepodległości weźmie prawie 1 000 młodych osób z całego kraju. Planowanych jest osiem wymian załogi.

– Statek z Gdyni popłynie najpierw do Tallina, następnie do Kopenhagi i Norwegii, by wrócić do Szczecina na Światowe Dni Morza. Jak się oderwiemy już od Szczecina, to rozpoczniemy rejs dookoła świata. Pierwszym portem będzie Bremerhaven, a następnie: Bordeaux, Wyspy Kanaryjskie, Dakar, Cape Town, Mauritius, Dżakarta, Singapur, Szanghaj, Osaka, dwa porty w Stanach Zjednoczonych, dwa porty w Meksyku, Panama, Miami, Azory, Londyn, no i powrót  do kraju – wymienia kpt. ż.w. Ireneusz Lewandowski, komendant Daru Młodzieży.

Organizatorzy wyprawy mają nadzieję, że Dar Młodzieży przyciągnie uwagę miłośników żeglarstwa na całym świecie.

– 100-lecie odzyskania niepodległości, a jeszcze na to nakładają się nam Światowe Dni Młodzieży w Panamie – nie może być lepszej okazji do promocji Polski w portach, do których zawiniemy. Zresztą część portów to będą te same porty, w których podczas swojej podróży dookoła świata był Dar Pomorza – mówi Śniegocki.

Jak zapowiada komendant Daru Młodzieży, praktykanci będą mieli co robić na pokładzie żaglowca.

– To nie jest „pasażer”, to jest normalny statek żaglowy szkolny, gdzie jest ciężka praca. Nie oszukujmy się, tutaj bywa tak, że w nocy 3-4 razy trzeba zerwać tych studentów do brasowania, zwinięcia, postawienia żagli. To wszystko będzie uzależnione od warunków pogodowych i od tego, żebyśmy jak najwięcej płynęli na żaglach – mówi Lewandowski.

Dar Młodzieży podczas podróży dookoła świata odwiedzi łącznie 22 porty w 18 państwach. Zakończenie Rejsu Niepodległości planowane jest na marzec 2019 r. Jego organizatorami są Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Akademia Morska w Gdyni oraz Pallotyńska Fundacja Misyjna Salvatti.pl.

Dar Młodzieży prawie jak nowy

Rejs Niepodległości to duże wyzwanie. W grudniu ubiegłego roku Dar Młodzieży rozpoczął remont klasowy. Jego podwodną część dokładnie oczyszczono z muszli i porostów. Przy okazji sprawdzono i wymieniono elementy ochrony anodowej kadłuba. Dodatkowo konserwację przeszły wał śrubowy, śruba napędowa oraz trzon steru, tak by podróż dookoła świata przebiegała bez zakłóceń. Wymieniono elementy poszycia nadbudówki i międzypokładów, olinowania stałego oraz tzw. bejfuty, czyli przegubowe mocowania rei do masztów. Szczegółowe przeglądy objęły także wyposażenie i urządzenia pokładowe. Wśród nich m.in. kluzy, kabestany, windy oraz łańcuchy.

Z powodu kończącego się resursu sprawdzony został silnik główny SG 2 żaglowca. Dokładnie oczyszczono i zakonserwowano zbiorniki balastowe, paliwa i wody słodkiej. Ważnym elementem przeprowadzanego remontu klasowego była także wymiana stosowanych na fregacie olei na oleje biodegradowalne nowej generacji wraz z dostosowanymi do nich uszczelkami.

Remont Daru Młodzieży nadzoruje Polski Rejestr Statków. Koszt prac to prawie 1,5 mln zł.

Dar Młodzieży w liczbach

Właściciel/armator: Akademia Morska w Gdyni
Typ: trzymasztowa fregata
Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina: symbol stoczniowy B 95/1
Port macierzysty: Gdynia
Wodowanie: 12.11.1981 r.
Podniesienie bandery: 4.07.1982 r.
Znak wywoławczy: SQLZ
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość kadłuba: 94,8 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14,0 m
Zanurzenie maks.: 6,87 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m
Pojemność brutto: 2255 GT
Pojemność netto: 663 NT
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (śr. prędkość 11.29 w)/maks. prędkość chwilowa: 19.5 w
Silnik główny: Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)
Ster strumieniowy: VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW
Prędkość pod silnikiem: prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w
Załoga stała: 32
Praktykanci: 130+6

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.