• <
ATC_CARGO_TOP

Cztery śluzy na Kanale Gliwickim czekają na odnowienie

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Cztery śluzy na Kanale Gliwickim czekają na odnowienie
Cztery śluzy na Kanale Gliwickim czekają na odnowienie - GospodarkaMorska.pl

pc

28.06.2017 Źródło: PAP

Cztery z sześciu śluz Kanału Gliwickiego oczekują na dokończenie lub przeprowadzenie planowanych modernizacji. W przypadku trzech z nich trwają procedury przetargowe. Sytuacja czwartej jest analizowana; w ub. tygodniu rozwiązano umowę z wykonawcą.

Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach 1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m łączy Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich.

Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m). Każda z tych śluz ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.

Kanał przez lata powojennej eksploatacji uległ dekapitalizacji. Środki administratora nie wystarczały na większe remonty i modernizacje. W ramach Programu dla Odry 2006 udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica. Dopiero środki unijne umożliwiły rozpoczęcie gruntownych modernizacji śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica.

Śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r. Równolegle przedstawiciele zarządzającego tą drogą wodną Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach (RZGW) koordynowali modernizacje śluz w Łabędach i Dzierżnie. Umowy z wybranym w 2012 r. wykonawcą prac w tych obiektach, spółką Navimor-Invest, zostały jednak wypowiedziane – dla Łabęd z końcem marca 2016 r., a dla Dzierżna – 23 czerwca br.

Jak poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka gliwickiego RZGW Linda Hofman, prace na śluzie Łabędy będą kontynuowane po zakończeniu procedury wyboru wykonawcy na dokończenie robót, która właśnie trwa, a na śluzie Dzierżno - po wykonaniu inwentaryzacji i wyborze najkorzystniejszego wariantu realizacji.

Hofman zapewniła, że finansowanie obu inwestycji jest zapewnione i ich realizacja nie jest zagrożona. W kwietniu br. aneksowano bowiem umowę ws. dofinansującego je projektu: „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej (Etap I - PAP). Faza II”.

Finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt o wartości 50,5 mln zł (przy wsparciu z UE na poziomie 40,8 mln zł) zakładał pierwotnie jego przeprowadzenie w latach 2016-2017. Aneks wydłużył termin tzw. kwalifikowania wydatków do końca 2018 r. Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych to 48,7 mln zł.

Środkami POIiŚ finansowany jest też kolejny projekt: „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej – etap II”. Na podstawie umowy z grudnia ub. roku zapewnia on – przy wartości 110,1 mln zł – 93,6 mln zł dofinansowania z UE na przewidziane do 2020 r. remonty śluz Nowa Wieś oraz Sławięcice.

W poprzednich latach w obu tych obiektach prowadzono już prace. Według wcześniejszych informacji z realizacji Programu dla Odry w latach 2012-2013 na śluzie Sławięcice prowadzono „roboty budowlano-montażowe”, a w 2014 r. „wykonano roboty przygotowawcze dla modernizacji komory południowej, polegające na przebudowie awanportu górnego i dolnego”. W 2014 r. zakończono też prace przygotowawcze przy śluzie Nowa Wieś, „polegające na modernizacji kierownic i cypla awanportu górnego”.

Według wtorkowej informacji Hofman, trwa jeszcze procedura wyboru wykonawcy docelowych prac modernizacyjnych w obu tych śluzach - w ramach II etapu unijnego projektu. 7 czerwca w RZGW otwarto oferty, które obecnie są analizowane. Wpłynęło pięć ofert; cztery mieszczą się w budżecie zamawiającego, określonym na 94,6 mln zł brutto.

Gliwicki RZGW remontuje obiekty Kanału Gliwickiego w sposób kompleksowy. Organizuje prace w taki sposób, aby nie uniemożliwiać żeglugi. Ponieważ wszystkie śluzy kanału są bliźniacze, kiedy roboty prowadzone są w jednej komorze, barki i statki korzystają z drugiej.

Prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków modernizacja śluz obejmuje m.in. naprawę elementów konstrukcyjnych, remonty nabrzeży i przepompowni, a także zastąpienie niektórych rozwiązań technicznych nowymi. Remontowane są budynki techniczne i sterownie śluz. Część wrót, zasuw śluz i instalacji jest wymieniana, odtwarzane są też zasuwy międzykomorowe umożliwiające oszczędność wody.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32079,00 $ tona 0,55% 23 cze
 Cynk 2869,00 $ tona 0,99% 23 cze
 Aluminium 2386,00 $ tona 0,46% 23 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.