• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Co z tym Chopolem?

jk

14.11.2017 10:37 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Co z tym Chopolem? - GospodarkaMorska.pl

Polski biznes z Koreą Północną w ramach Koreańsko-Polskiego Towarzystwa Żeglugowego Chopol jest zamrożony. Strona polska wycofuje się ze współpracy – o sprawie czytamy w „Rzeczpospolitej”.

– Zerwaliśmy wszelkie kontakty ze stroną północnokoreańską – mówi „Rz" Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej. – Ze statku w Korei został usunięty responder, więc niestety nie znamy miejsca jego pobytu. My z kolei zabezpieczyliśmy środki, jakie znajdowały się na wspólnym koncie w Polsce, chodzi o kilkadziesiąt tysięcy dolarów. Zablokowaliśmy je w ostatnim momencie – wyjaśnił Marek Gróbarczyk na łamach „Rz”.

Historia spółki Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe Chopol i jej znaczenie dla Polski jest niezwykle skomplikowana i niejasna. Firma istnieje od czasu, gdy PRL i Koreańska Republika Ludowo - Demokratyczna należały do tego samego bloku. W 1987 r. oba kraje założyły spółkę, która miała transportować megnezyt z Korei do Polski, a z powrotem koks. Spółka dysponowała niewielką flotą, składającą się z kilku statków. Ostatnią jednostką, jaką dysponowała był masowiec Chopol 2 o nośności 15 tys. DWT, którego w tej chwili nie można zlokalizować.

Oficjalnie jest to podmiot shippingowy zajmujący się transportem morskim. Jednak mimo zawirowań związanych z problemami z doliczeniem się jednostek wchodzących w skład jego floty, stanu finansowego oraz faktycznego celu działalności i problemów z jego kontrolą, polskie rządy nie decydowały się na likwidację spółki. "Rzeczpospolita" sugeruje, że cel jej istnienia „ (...) być może był taki sam jak utrzymywanie polskiej ambasady w Phenianie. To jedna z nielicznych placówek państw NATO, dzięki której Polska, a także jej sojusznicy mają możliwość obserwowania reżimu od wewnątrz” - czytamy w „Rz”.

Jak przekonuje minister Gróbarczyk, Polska chce w końcu zakończyć tę współpracę. – By spółka mogła zakończyć działalność, potrzebna jest zgoda Korei Północnej. Wystąpiliśmy do nich, że chcemy zakończyć wspólne działanie – skomentował w "Rz" Marek Gróbarczyk.

Jak wyjaśnia ministerstwo, rozwiązanie spółki wiązać się będzie z koniecznością wypowiedzenia porozumienia w trybie przewidzianym w ustawie z 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych, tj. m.in. po uzyskaniu zgody Rady Ministrów – podaje „Rz”.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.