Paweł Kuś
Francuski armator, CMA CGM, uzyskał wyłączność na negocjacje w sprawie zakupu singapurskiego przewoźnika Neptune Orient Lines Ltd. (NOL).
NOL powstał w 1968 roku i jest obecnie największą linią kontenerową w południowo-wschodniej Azji. Między innymi dzięki niej Singapur uzyskał status globalnego centrum przeładunkowego. Od 4 lat jednak armatorowi nie idzie tak dobrze. W tym czasie firma zanotowała aż 1,2 mld dolarów straty.
Singapurski przewoźnik to wciąż jednak łakomy kąsek dla CMA CGM. Francuzi chcą umocnić swoją pozycję trzeciego największego armatora kontenerowców na świecie i lepiej konkurować z liderami rynku: Maerskiem i Mediterranean Shipping Co. (MSC). Obecnie CMA CGM posiada 8,9 proc. udziałów w rynku. Akwizycja NOL-u dałaby kolejne 2,7 proc.
Francuzi mają czas do 7 grudnia na zakończenie negocjacji z chińską spółką Temasek – właścicielem NOL.
- Temasek szukał kupca na NOL od dłuższego czasu. Jeśli pojawi się dobra oferta to z pewnością nie będą mieli problemów ze sprzedażą tego armatora. Kryzys bardzo mocno w nich uderzył, więc próbują minimalizować straty – stwierdził Song Seng Wun, ekonomista z banku CIMB Private Banking w Singapurze.
Zła sytuacja na rynku przewozów kontenerowych może być też przeszkodą w zakupie NOL. Kryzys zniechęca armatorów do odważnych i drogich zakupów. A Temasek nie zamierza sprzedawać swoich 67 proc. udziałów po niskiej cenie.
O złej sytuacji rynkowej świadczy fakt, że ogólna flota kontenerowców, który została wyłączona ze służby, liczy już ponad jeden milion TEU (kontener 20-stopowy). To efekt głębokiej depresji na rynku transportu kontenerowego – ocenia Alphaliner. To pierwszy tak wysoki wynik od 2010 rok.
Tylko w ciągu ostatnich trzech tygodni aż 35 statków o łącznej pojemności 109 tys. TEU została odstawionych do służby. Ogólna liczba jednostek bez zleceń wzrosła dwukrotnie od września.
Ta liczba prawdopodobnie będzie jeszcze wyższa z powodu zwyczajowego zwolnienia rynku w czasie zimy. Złoży się też na to anulowanie wielu serwisów wśród armatorów, którzy będą chcieli zaoszczędzić w trudnym czasie.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek