PMK
Wprowadzenie przez Stany Zjednoczone ceł na importowaną stal i aluminium grozi rozpoczęciem wojny handlowej, który zagrozi globalnej żegludze – ostrzega Baltic and International Maritime Council (BIMCO).
Nowe cła zostały ogłoszone 1 marca, a w życie wejdą od 23 dnia tego miesiąca. Ich wpływ na żeglugę jest wciąż nieznany, ale przewiduje się, że Chiny odpowiedzą Stanom Zjednoczonym wprowadzeniem swoich ceł. Inni partnerzy USA: Unia Europejska czy Japonia również mogą wprowadzić bariery handlowe, przykładowo na produkty rolnicze.
- Wszystkie środki ograniczające handel są z zasady szkodliwe dla żeglugi - powiedział Peter Sand, główny analityk BIMCO. - Otwarte gospodarki lepiej sobie radzą z handlem, ponieważ wykorzystują swoje zasoby w najbardziej optymalny sposób. Skutkiem wojny handlowej są droższe towary o niższej jakości i małej różnorodności. Dotyczy to wszystkich produktów i towarów - dodał Sand.
Zgodnie z amerykańskim planem taryfowym USA wprowadzą 25% cło na import stali i 10% cło na import aluminium. Atmosfera międzynarodowa pachnie możliwością odwetu i wydaje się prawdopodobne, że główni partnerzy handlowi z USA, jak UE i Chiny, wprowadzą własne obostrzenia, by zaznaczyć swoją pozycję. Od 2009 roku wdrażanie środków ograniczających handel wśród globalnych partnerów handlowych stało się bardziej powszechne zgodnie z Światową Organizacją Handlu (WTO).
- Ogólnie widzimy coraz więcej przykładów ograniczenia handlu. Jest to niepokojąca tendencja, która ogranicza globalny popyt na dostawy – podsumował Sand.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny