• <
ATC_CARGO_TOP

Adamczyk: Budowana S17 połączy Warszawę z Via Carpatia

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Adamczyk: Budowana S17 połączy Warszawę z Via Carpatia
Adamczyk: Budowana S17 połączy Warszawę z Via Carpatia - GospodarkaMorska.pl

pc

17.05.2017 Źródło: PAP

Budowana droga ekspresowa S17 między Lublinem a Warszawą to łącznik z europejską trasą Via Carpartia – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk w środę podczas uroczystości symbolicznej inauguracji budowy prawie 60 km odcinka S17.

Adamczyk podkreślił, że nowa droga będzie służyć nie tylko polskim kierowcom. – Trasa S17 to łącznik Warszawy i drogowego systemu komunikacyjnego państwa z trasą Via Carpatia (europejska trasa północ-południe, wzdłuż granic wschodnich Unii Europejskiej – PAP) – powiedział Adamczyk.

– Kierujemy do przygotowania wszystkie odcinki Via Carpatia w Polsce – zaznaczył minister i dodał, że na niektórych już trwają prace związane z bezpośrednim przygotowaniem lub realizacją inwestycji. – Docelowo ta sieć drogowa ma ożywić regiony, szczególnie ożywić część wschodnią naszego państwa, pobudzić gospodarczo – podkreślił.

Jego zdaniem, będzie to możliwe, gdy Via Carpatia będzie wpisana do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. – Wszystko na to wskazuje, że ten cel osiągniemy, aby Via Carpartia była wpisana do sieci bazowej TEN-T. Mamy już deklaracje kilkunastu państw europejskich popierających tę ideę – powiedział Adamczyk.

Minister w środę w Żabiance (przy granicy województw lubelskiego i mazowieckiego) wraz z posłami, przedstawicielami władz regionalnych oraz wykonawców budowy zainaugurowali symbolicznie – poprzez wbicie pierwszej łopaty – budowę drogi ekspresowej nr 17, na odcinku od Kurowa do obwodnicy Garwolina. To prawie 59 km drogi na trasie Lublin-Warszawa. Łączna wartość inwestycji to prawie 2 mld zł. Ma być sfinansowana ze środków europejskich (55,5 proc), pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Krajowego Funduszu Drogowego.

Adamczyk podkreślił, że prace na tym odcinku drogi faktycznie rozpoczęły się od marca i są bardzo zaawansowane. Dziękował wykonawcom za „takie duże zaangażowanie na tej budowie”.

Fragment drogi między Kurowem a obwodnicą Garwolina (już wybudowaną w standardzie drogi ekspresowej) jest częścią większej inwestycji obejmującej w sumie ponad 95 km drogi – od Kurowa do węzła Lubelska, który ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy. Budowa, którą prowadzi lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma w sumie kosztować 3,2 mld zł i zakończyć się w 2019 r. Inwestycja została podzielona na siedem odcinków – dwa na terenie woj. lubelskiego, a pięć na terenie woj. mazowieckiego.

Symboliczna inauguracja budowy, dokonana w środę, dotyczy czterech fragmentów, na które zostały już wydane pozwolenia na budowę. Są to dwa odcinki na terenie woj. lubelskiego obejmujące 23,5 km od Kurowa do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego oraz dwa kolejne na terenie województwa mazowieckiego – od granicy województw do obwodnicy Garwolina o łącznej długości 25,2 km.

Dla kolejnych dwóch odcinków – od Garwolina do Kołbieli oraz od Kołbieli do węzła Lubelska – w mazowieckim urzędzie wojewódzkim trwa rozpatrywanie wniosków o wydanie ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Natomiast dla obwodnicy Kołbieli, która jest oddzielnym odcinkiem, trwają jeszcze prace nad dokumentacją.

Poszczególne odcinki drogi S-17 wybudują różni wykonawcy. Fragment między węzłami Kurów i Skrudki buduje firma Mota Engil Central Europe, a od węzła Skrudki do granicy województw – PORR Polska Infrastructure. Wykonawcą trzech kolejnych odcinków od granicy województw do obwodnicy Kołbieli jest spółka Budimex. Pozostałe dwa odcinki – obwodnicę Kołbieli i od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska – wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Nawierzchnia drogi ekspresowej nr 17 wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy. Jeśli nie będzie opóźnień, to 95,5 km trasy od Kurowa do węzła Lubelska będzie oddana do użytku w 2019 r. Po udostępnieniu tras,y przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska może zająć ok. półtorej godziny.

W latach 2011-2014 r. zbudowano już 67 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie unijne.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33055,00 $ tona 0,39% 16 cze
 Cynk 2972,00 $ tona -0,47% 16 cze
 Aluminium 2454,00 $ tona -0,16% 16 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.