• <
ATC_CARGO_TOP

51. zjazd Europejskiego Stowarzyszenia Pilotów Morskich (EMPA)

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski 51. zjazd Europejskiego Stowarzyszenia Pilotów Morskich (EMPA)
51. zjazd Europejskiego Stowarzyszenia Pilotów Morskich (EMPA) - GospodarkaMorska.pl

kpt. ż.w. Jerzy Kaczmarek

25.05.2017 Źródło: własne

W Bergen w Norwegii od 10 do 13 maja obradował 51. zjazd stowarzyszenia EMPA (Europejskie Stowarzyszenie Pilotów Morskich), w którym uczestniczyło ponad 100 delegatów z 25 krajów w tym delegacja z Polski. Czterodniowe obrady zdominowały tematy bezpieczeństwa żeglugi, sprawnie działającego pilotażu i wyzwań stawianych przed pilotami morskimi.

Dynamiczny rozwój w przewozach morskich sprawia, że budowane są coraz większe statki. Ich wymiary szybko rosną zaś porty, kanały nawigacyjne pozostają tych samych rozmiarów. Władze portowe coraz częściej wymagają od pilotów, aby akceptowali coraz mniejszy zapas wody pod stępką i manewrowali dużymi statkami w bardzo ograniczonej przestrzeni cumując je z dokładnością do metra. Na pilota jest wywierana coraz większa presja. Załogi statków są redukowane do minimum i pojawiają się opinie, że problemy nawigacyjne mogą być rozwiązane przez technologię.

Jesteśmy pilotami, niezależnymi ekspertami, którzy wchodzą na statek, stają na mostku służąc załodze swoją wiedzą i doświadczeniem podczas przejścia statku na wodach trudnych nawigacyjnie oraz w czasie manewrów. Administracja morska, która wydała nam dyplomy pilotowe liczy, że zapewnimy bezpieczeństwo ruchu statków, ale również dzięki naszym działaniom ochronimy środowisko naturalne.

Pierwszym zadaniem pilota jest i musi być zabezpieczenie interesu publicznego. Wynika stąd prosty wniosek, że głównym klientem serwisu pilotowego nie jest statek lub jego armator, ale PAŃSTWO.

Efektywny system prawny państwa musi zapewnić, aby pilot chroniony był przed presją ekonomiczną i w sposób rozważny i wyważony udzielał kapitanowi informacji i rady w prowadzeniu statku. Najlepszą metodą zapewnienia pilotowi takich warunków pracy jest stworzenie takich rozwiązań prawnych, dzięki którym pilot nie będzie zmuszany rywalizować z innym pilotem. W przeciwnym razie tak podkreślany, ważny aspekt bezpieczeństwa nawigacji i ochrony środowiska zejdzie na dalszy plan. Żeby temu zapobiec należy dbać o jakość wprowadzanych zmian w prawie. Nie mogą one być doraźne, niespójne, źle przygotowane, często wręcz szkodliwe, gdyż prowadzić to będzie do niewydolności pilotażu. Ważne, aby w proces tworzenia prawa zaangażowani byli piloci morscy, którzy jako jedyni dysponują doświadczeniem popartym wieloletnią praktyką. Jest to szczególnie istotne, w momencie, w którym trwają prace nad rozwiązaniami regulującymi kwestie pilotażu w Polsce.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32925,00 $ tona -0,77% 15 cze
 Cynk 2986,00 $ tona -1,87% 15 cze
 Aluminium 2458,00 $ tona -1,84% 15 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.