Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń branży intermodalnej w Polsce, na którym przedstawiciele portów, terminali kontenerowych, przewoźnicy, spedytorzy, operatorzy intermodalni i przedstawiciele władz krajowych i samorządowych, osoby ze świata nauki poruszali najbardziej istotne kwestie dotyczące transportu, rozwoju infrastruktury kolejowej oraz gospodarki morskiej.
Tegoroczna konferencja podzielona była na trzy bloki, w ramach których omawiano zagadnienia: roli i potencjału korytarzy transportowych w rozwoju transportu intermodalnego w Polsce, rozbudowy infrastruktury transportu intermodalnego i nowoczesnych środków transportu oraz największych wyzwań stojących przed uczestnikami rynku intermodalnego
Rozwojową tendencję współpracy między portami a koleją podkreślał Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Miasta Gdańska.
– Niezmiernie miło widzieć, że z każdym rokiem jest tu Państwa coraz więcej. To oznacza, że pomysł zorganizowania Forum FRACHT 2015 był trafiony – powiedział – Cieszy mnie niezmiernie, że porty polskie otwierają się na zmiany. Do tej pory Miasto Gdańsk zainwestowało na połączenia z portami ok. 2,5 mld zł.
Pierwsza część seminarium poprzedzona została prezentacją Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, którą poprowadził Ryszard Mazur - Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portu w ZMPG SA.. Przedstawiciel portu mówił o możliwościach lokowania inwestycji okołoportowych na terenie Portu, przedstawiony został również fragment strategii rozwoju Portu Gdańsk, uwzględniający rozbudowę infrastruktury dostępowej do Portu (zarówno drogowej, jak i kolejowej).
Z kolei prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, Krzysztof Szymborski poruszał zagadnienia bliskie BCT.
- Powinniśmy koncentrować środki na inwestycjach związanych ze sprawnym funkcjonowaniem Korytarza. Dopiero, gdy sieć bazowa będzie działała sprawnie, zajmijmy się połączeniami lokalnymi – mówił prezes BCT – (…) Dopiero gdy udrożnimy połączenia transgraniczne, będziemy mieć szansę na obsługę ładunków tranzytowych, nie tylko ze Słowacji czy Węgier, ale nawet i z Turcji. I to jest prawdziwa wartość dodatnia korytarzy transportowych – mówił.
Dorota Raben - Prezes ZMPG SA, która także wystąpiła w pierwszym panelu przypomniała, że - Dzięki sieci TEN-T stajemy się już portami globalnymi, a nie lokalnymi. Obsługujemy całą Europę Centralną oraz część Europy Wschodniej. Nasze porty mają możliwość dostępu do środków UE, dzięki czemu możemy rozwijać infrastrukturę i przedstawiać większy zasięg usług. Pamiętać należy jednak, że bezwzględnie konieczna jest tu skuteczna koordynacja działań, bez tego - jak dodała - trudno będzie mówić o intermodalu, lecz jedynie o transporcie kombinowanym.
Moderator pierwszego panelu prof. Andrzej Grzelakowski z Akademii Morskiej w Gdyni zadał pytanie o priorytety inwestycyjne i wyzwania przy tworzeniu punktów węzłowych. Prowadzący poruszał również kwestie sposobu zarządzania infrastrukturą i tego, czy odpowiada ona wymaganiom rynku.
- Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak chcemy zarządzać korytarzem w Polsce koordynując działanie wielu podmiotów. Sam zarządca nie może ograniczać wolnego rynku, bo w samej idei korytarza zawiera się otwarcie na wiele podmiotów. – odpowiadał prezes Szymborski. – Warto pomyśleć np. o platformie informatycznej, która zintegruje wszystkich użytkowników korytarza. Takich rozwiązań brakuje w Polsce. Od dwóch lat namawiamy wielu partnerów do stworzenia wspólnej platformy komunikacyjnej w portach. Z wielką przykrością stwierdzam, że ministerstwa administracji i cyfryzacji, gospodarki, ani nawet infrastruktury, nie były tym zainteresowane. A jeśli korytarze transportowe mają działać sprawnie, musimy połączyć Gdynię z Kutnem, Szczecin ze Sławkowem, celników ze spedytorami a terminale śródlądowe
z portami.
W drugim panelu dyskusyjnym pt. Rozbudowa Infrastruktury Transportu Intermodalnego i nowoczesnych środków transportu, przedstawiciele kolei białoruskich, przedstawili swoja ofertę usług intermodalnych ujawniając jednocześnie najnowszy projekt uruchomienia nowego stałego połączenia kolejowego z Gdańskiem. Jak podkreślili, jest to rozwiązanie konkurencyjne względem alternatywnego via Kłajpeda.
Podczas trzeciego i ostatniego panelu dotyczącego największych wyzwań dla uczestników rynku intermodalnego dyskutowano o jakości usług na terminalach, gdyż jak zauważono, wysoka ich jakość jest fundamentem sprawnego funkcjonowania przewozów intermodalnych.
O ekonomicznych przesłankach funkcjonowania terminali kontenerowych wspomniał Adrian Gierczak, prezes zarządu STK Wrocław.
– Coraz więcej terminali jest budowanych w różnorodnych technologiach. Ekonomiczne i niewidzialne ręce rynku zdecydują, czy terminale będą się rozbudowywać – stwierdził.
Tegoroczna edycja forum jest potwierdzeniem coraz większego znaczenia transportu intermodalnego i potrzeby stałej wymiany poglądów wśród praktyków rynku, sprzyjającej wypracowywaniu spójnych rozwiązań celem dalszej aktywizacji intermodalu w Polsce.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody