W zeszłym tygodniu hiszpański port w Walencji stał się pierwszym portem na świecie, który rozpoczął eksploatację ciągnika 4×4 zasilanego zielonym wodorem do transportu kontenerów na terenie swojego terminala.
Ciągnik terminalowy przeprowadził pierwszy test operacyjny w Valencia Terminal Europa (VALTE) grupy Grimaldi pod nadzorem zespołu inspektorów europejskiego projektu H2PORTS. Najpierw wykonał on test bez ładunku, a następnie z przyczepą ciężarową.
Ten ekologiczny ciągnik terminalowy zasilany wodorem jest częścią europejskiego projektu H2PORTS, który wdraża ogniwa paliwowe i technologie wodorowe w europejskich portach. Jest on koordynowany przez Fundację Valenciaport, w ścisłej współpracy z Zarządem Portu w Walencji, i jest finansowany ze środków partnerskiego programu Clean Hydrogen.
Projekt H2PORTS ma na celu przetestowanie i zatwierdzenie technologii wodorowych w urządzeniach portowych. Całkowita inwestycja w projekt wynosi około 4,4 miliona dolarów.
Ciągnik terminalowy 4×4 używany w tym projekcie jest podobno pierwszym na świecie urządzeniem napędzanym wodorem. Został on opracowany przez ATENA - centrum badawczo-technologiczne złożone w 2014 i skupiające uniwersytety, instytuty badawcze i sektor prywatny.
Ciągnik siodłowy jest pierwszym z dwóch prototypów, które będą testowane przez dwa lata w porcie w Walencji. Drugi, który pojawi się w najbliższych tygodniach, to napędzany wodorem reach stacker (układacz kontenerów). Urządzenie jest opracowywane przez producenta maszyn Hyster w ramach europejskiego projektu H2PORTS i będzie testowane w terminalu MSC w Walencji.
W styczniu Port w Walencji zainstalował stację zaopatrzenia w wodór, która jest w stanie obsłużyć potrzeby paliwowe terminali. Stacja zawiera część stałą dedykowaną do odbioru, magazynowania i sprężania wodoru do ciśnienia dostawy oraz część ruchomą, która przechowuje sprężony wodór i posiada dystrybutor do tankowania maszyn portowych.
- Po raz pierwszy ta maszyna pracowała z tak spektakularnymi wynikami, pomagając w bezemisyjnym przemieszczaniu kontenerów w porcie w Walencji. Po raz pierwszy w Europie i na świecie technologia ta została zastosowana w operacjach portowych – skomentował Lionel Boillot, kierownik projektu, wspólnego przedsięwzięcia Komisji Europejskiej ds. Czystego Wodoru.
Źródło: valenciaport
Morza spotkały się w Gdańsku. Baltic and Black Sea Ports & Shipping 2023
Współpraca Portu Gdańsk i mieszkańców dzielnic miasta na rzecz poprawy jakości życia
Terminal LNG w Świnoujściu – kolejna dostawa gazu z USA i wizyta ambasadora
Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa
Wkrótce ruszy przetarg na wykonawcę części hydrotechnicznej terminala offshore w Świnoujściu
Kenia będzie transportować uprawy do UE statkami