• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port w Walencji testuje zeroemisyjny ciągnik terminalowy zasilany wodorem

zk

01.05.2023 11:12
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port w Walencji testuje zeroemisyjny ciągnik terminalowy zasilany wodorem

Partnerzy portalu

Port w Walencji testuje zeroemisyjny ciągnik terminalowy zasilany wodorem - GospodarkaMorska.pl

W zeszłym tygodniu hiszpański port w Walencji stał się pierwszym portem na świecie, który rozpoczął eksploatację ciągnika 4×4 zasilanego zielonym wodorem do transportu kontenerów na terenie swojego terminala.

Ciągnik terminalowy przeprowadził pierwszy test operacyjny w Valencia Terminal Europa (VALTE) grupy Grimaldi pod nadzorem zespołu inspektorów europejskiego projektu H2PORTS. Najpierw wykonał on test bez ładunku, a następnie z przyczepą ciężarową.

Ten ekologiczny ciągnik terminalowy zasilany wodorem jest częścią europejskiego projektu H2PORTS, który wdraża ogniwa paliwowe i technologie wodorowe w europejskich portach. Jest on koordynowany przez Fundację Valenciaport, w ścisłej współpracy z Zarządem Portu w Walencji, i jest finansowany ze środków partnerskiego programu Clean Hydrogen.

Projekt H2PORTS ma na celu przetestowanie i zatwierdzenie technologii wodorowych w urządzeniach portowych. Całkowita inwestycja w projekt wynosi około 4,4 miliona dolarów.

Ciągnik terminalowy 4×4 używany w tym projekcie jest podobno pierwszym na świecie urządzeniem napędzanym wodorem. Został on opracowany przez ATENA - centrum badawczo-technologiczne złożone w 2014 i skupiające uniwersytety, instytuty badawcze i sektor prywatny.



Ciągnik siodłowy jest pierwszym z dwóch prototypów, które będą testowane przez dwa lata w porcie w Walencji. Drugi, który pojawi się w najbliższych tygodniach, to napędzany wodorem reach stacker (układacz kontenerów). Urządzenie jest opracowywane przez producenta maszyn Hyster w ramach europejskiego projektu H2PORTS i będzie testowane w terminalu MSC w Walencji.

W styczniu Port w Walencji zainstalował stację zaopatrzenia w wodór, która jest w stanie obsłużyć potrzeby paliwowe terminali. Stacja zawiera część stałą dedykowaną do odbioru, magazynowania i sprężania wodoru do ciśnienia dostawy oraz część ruchomą, która przechowuje sprężony wodór i posiada dystrybutor do tankowania maszyn portowych.

- Po raz pierwszy ta maszyna pracowała z tak spektakularnymi wynikami, pomagając w bezemisyjnym przemieszczaniu kontenerów w porcie w Walencji. Po raz pierwszy w Europie i na świecie technologia ta została zastosowana w operacjach portowych – skomentował Lionel Boillot, kierownik projektu, wspólnego przedsięwzięcia Komisji Europejskiej ds. Czystego Wodoru.


Źródło: valenciaport

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.