– Kryzys związany z
wojną w Ukrainie, który spowodował zawirowania na rynkach
energetycznych, przyczyni się do przyspieszenia zielonej transformacji,
także w Polsce – ocenia Bogdan Kucharski, prezes bp w Polsce. Na
tutejszym rynku koncern skupia się głównie na rozwoju oferty
pozapaliwowej i segmentu mobility & convenience, ale sukcesywnie
zmierza też w kierunku OZE i elektromobilności. W tym roku na stacjach
należących do sieci pojawią się pierwsze szybkie ładowarki dla
elektryków. Z czasem bp chce zaoferować rozwiązania dla wszystkich
rodzajów napędów oraz transportu ciężkiego. Dużo inwestuje w
fotowoltaikę, która na polskim rynku przeżywa okres boomu, ale z
zainteresowaniem przygląda się również polskiej energetyce wiatrowej na
Bałtyku. – Chcielibyśmy partycypować w tych projektach – deklaruje
Bogdan Kucharski.
– Wojna w Ukrainie miała wielowątkowy wpływ na nasz biznes. Na samym
początku – i to widzieliśmy w całej branży – był pewien efekt paniki
zakupowej, co spowodowało krótkotrwałe braki paliwa na polskich
stacjach. To wynikało z faktu, że klienci zmienili sposób zaopatrywania
się, bo paliwa w Polsce nie brakowało. Natomiast długoterminowo ten
biznes powrócił już do stabilności – mówi agencji Newseria Biznes Bogdan
Kucharski.
Jak wskazuje, branża paliwowa jest swoistym
barometrem aktywności gospodarczej i od ponad dwóch lat funkcjonuje w
nowej, kryzysowej rzeczywistości. Mimo że nie oddziałuje na nią już
pierwszy szok związany z wybuchem wojny w Ukrainie, to konflikt wciąż
odciska piętno na światowej i polskiej gospodarce. Koncern ocenia, że
perspektywy jej rozwoju wciąż są dobre, ale nadchodzących kilka
kwartałów wciąż będzie obarczonych dużą zmiennością.
– Po
pierwsze, ceny energii poszybowały do góry i to nie jest tylko efekt
wojny, ale ona ewidentnie się do tego przyczyniła – podkreśla prezes bp w
Polsce. – Zmieniły się też łańcuchy dostaw energetycznych. Wydaje się,
że to będzie stanowić mocny impuls dla transformacji energetycznej, bo
świat ewidentnie zauważył, że musi się zmienić, żeby nie być zależnym od
wpływów geopolitycznych. Polska też w tym kierunku zmierza.
Mimo
trudności i gwałtownych zmian w otoczeniu gospodarczym swoją strategię
transformacji energetycznej kontynuuje również bp. Koncern w 2020 roku
ogłosił, że w ramach planu #NetZero zamierza osiągnąć neutralność
klimatyczną najpóźniej do 2050 roku i przekształcić się z globalnej
spółki wydobywającej surowce w nowoczesną grupę energetyczną, opartą w
dużej mierze na innowacjach, nowych usługach i odnawialnych źródłach
energii.
– Ta strategia opiera się na trzech filarach. Pierwszy
to niskoemisyjna i zeroemisyjna energia, w którą coraz więcej
inwestujemy. Drugi filar to szeroko pojęty obszar mobility &
convenience, na którym koncentrujemy się szczególnie w Polsce. I
wreszcie trzeci jest cały czas obszar wydobycia, ale bardziej
skonsolidowanego, żeby móc dostarczać światu niezbędną mu energię, a
jednocześnie generować przepływy finansowe i gotówkę, która jest
potrzebna na inwestycje w niskoemisyjną gospodarkę – mówi Bogdan
Kucharski.
Tradycyjne paliwa jeszcze przez pewien czas będą
stanowić element oferty bp, potrzebny, żeby obsługiwać polską
gospodarkę. Jednak koncern w ramach przyjętej trzy lata temu strategii
sukcesywnie dywersyfikuje swoją działalność. Interesują go już nie tylko
ropa i gaz, ale też m.in. energia wiatrowa, słoneczna, biopaliwa i
wodór. Odzwierciedla to też skala inwestycji: w ubiegłym roku nakłady na
nowe, nisko- i zeroemisyjne źródła energii stanowiły już ponad 30 proc.
globalnych inwestycji bp, podczas gdy w 2019 roku, czyli jeszcze przed
przyjęciem strategii, było to tylko 3 proc.
– Do roku 2025 chcemy
osiągnąć poziom co najmniej 50-proc. udział zielonych projektów w
globalnym portfelu naszych inwestycji – zapowiada prezes bp w Polsce.
W
naszym kraju koncern jest obecny od ponad 30 lat, zainwestował tu 4,5
mld zł i obsłużył ponad 2,7 mld kierowców. Obecnie zarządza siecią ponad
570 stacji, które w ciągu ostatnich lat przekształciły się z punktów
tankowania w wielofunkcyjne centra obsługi kierowców, z rozwiniętą
ofertą sklepową, gastronomiczną i usługami dodatkowymi.
–
Sukcesywnie rozwijamy nasz biznes niepaliwowy, bo widzimy, że w tym
kierunku zmierza rynek. Nasza oferta convenience już jest mocna..
Będziemy ją nadal poszerzać, jeśli chodzi m.in. o ofertę sklepową i
gastronomiczną – mówi Bogdan Kucharski. – Cały czas powiększamy też
naszą sieć stacji paliwowych, które za chwilę przekształcą się w centra
zintegrowanej mobilności, ponieważ już w tym roku rozpocznie się
wdrażanie naszej sieci szybkich ładowarek dla pojazdów elektrycznych.
Docelowo
szybkie ładowarki dla elektryków mają się pojawić na większości stacji
należących do sieci. Na początku będą jednak powstawać w najbardziej
uczęszczanych lokalizacjach, np. przy autostradach, drogach krajowych i
ekspresowych oraz dużych węzłach komunikacyjnych, a także w większych
miastach.
Z czasem koncern chce zaoferować rozwiązania dla
wszystkich rodzajów napędów, które będą miały przed sobą długoterminową
przyszłość, takich jak bioLNG, ładowarki dla ciężarówek elektrycznych, a
docelowo także wodór dla transportu ciężkiego.
– W tym kierunku
konfigurujemy naszą sieć – zapowiada prezes bp w Polsce. – Cały czas
inwestujemy również w fotowoltaikę za pośrednictwem naszej spółki joint
venture Lightsource bp, która jest obecna w Polsce na dużą skalę, z dużą
liczbą ogłoszonych projektów. Równie duża jest liczba projektów w
obróbce, w tzw. pipelinie, które będą się systematycznie pojawiać na
rynku. Z dużym zainteresowaniem przyglądamy się też polskiej energetyce
wiatrowej na Bałtyku. Ona jeszcze co prawda raczkuje, ale to będą duże
inwestycje w skali całej gospodarki i chcielibyśmy w nich partycypować.
Fot. Depositphotos
Equinor dba o młody drzewostan Łeby
Cadeler – solidny przychód, dużo zamówień
Konferencja Offshore Wind 2.0. Hydrotechnika dla MEW
Bureau Veritas przyznaje pierwszy na świecie certyfikat dla prototypu morskiego rozwiązania fotowoltaicznego firmy SolarDuck
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Najdłuższy kabel podwodny w Wielkiej Brytanii ze zgodą organów regulacyjnych na budowę