Pierwszy na świecie komercyjny bezzałogowy prom elektryczny MF Estelle wypłynął w poniedziałek w regularną trasę. Statek mogący pomieścić 30 osób oraz rowery połączył wyspy Kungsholmen z Soedermalm, będącymi dzielnicami miasta.
Estelle jest zrównoważona i zielona, może pomóc rozwiązać problem korków i tłoku w komunikacji miejskiej. Liczymy, że sprawi, iż więcej osób porzuci samochód na rzecz roweru albo spaceru – podkreślił podczas inauguracyjnego rejsu Stein Andre Herigstad-Olsen, prezes norweskiego armatora Torghatten.
Prom został nazwany na cześć Estelle, 11-letniej córki następczyni szwedzkiego tronu księżniczki Wiktorii i księcia Daniela.
Trwający kilka minut rejs statkiem kosztuje 35 koron (ok. 3 euro) i na początku ma odbywać się w obecności pracownika, który jednak nie wykonuje żadnych czynności. Armator czeka na zmianę przepisów, aby według prawa możliwy był przewóz pasażerów bez kapitana oraz załogi. Dziś ich rolę spełnia program komputerowy (autopilot), a bezpieczeństwo zapewnia nowoczesna technologia: radary, sonary ultradźwiękowe, lasery oraz kamery. W przypadku napotkania przeszkody jednostka jest w stanie opracować nową trasę w ciągu jednej sekundy.
Nowatorski statek, mający dodatkowo panele słoneczne na dachu, został zbudowany w stoczni Broderene Aa w Hyen w zachodniej Norwegii, a technologię pozwalającą na pływanie bezzałogowe dostarczyła firma Zeabuz.
W położonym między jeziorem Maler a Morzem Bałtyckim Sztokholmie promy i statki odgrywają rolę transportu publicznego. Na część z nich obowiązuje bilet komunikacji miejskiej.
Ze Sztokholmu Daniel Zyśk
Phà điện tự lái có tên MF Estelle bắt đầu được khai thác từ 8/6 khiến Stockholm trở thành thành phố đầu tiên trên thế giới ứng dụng công nghệ này. https://t.co/ipQYUdbBZx pic.twitter.com/mXB1u6jH1D
— VTV Digital (@vtvdigitalnews) June 10, 2023
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej